Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Europa hamuje – Polska przyspiesza
Artykuł

Europa hamuje – Polska przyspiesza

Pierwsze trzy kwartały 2025 roku przyniosły wyraźne pogorszenie koniunktury na europejskim rynku pojazdów ciężarowych. W całej Unii Europejskiej zarejestrowano 225,5 tys. nowych ciężarówek, co oznacza spadek o 9,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.

ciężarówki stojące jedna obok drugiej

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że recesja objęła niemal wszystkie największe rynki. Wyjątkiem okazała się Polska, która umocniła swoją pozycję, awansując na trzecie miejsce w Europie pod względem liczby rejestracji.

Główne rynki pod presją

Najsilniejsze spadki sprzedaży zanotowały dwa największe rynki pojazdów ciężarowych w Europie. W Niemczech w okresie styczeń–wrzesień 2025 roku zarejestrowano 57 434 ciężarówki, czyli o 17,9 proc. mniej niż rok wcześniej (69 982 szt.). We Francji liczba rejestracji spadła z 38 371 do 33 222 pojazdów, co oznacza spadek o 13,4 proc. rok do roku.

Nieco lepiej radziły sobie kraje południa Europy. We Włoszech zarejestrowano 20 823 ciężarówki wobec 22 630 rok wcześniej (spadek o 8 proc.), natomiast w Hiszpanii 20 927 pojazdów wobec 22 725 w 2024 roku, czyli o 7,9 proc. mniej.

Polski awans

Na tle spadających wolumenów w Europie wyróżnia się Polska. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku zarejestrowano w naszym kraju 21 695 nowych ciężarówek, co oznacza wzrost o 3,4 proc. w porównaniu z 20 991 pojazdami rok wcześniej. Lepsze wyniki sprzedażowe sprawiły, że Polska, dotychczas piąty rynek w Unii Europejskiej, wyprzedziła Francję i Hiszpanię, zajmując trzecie miejsce w Europie pod względem wolumenu sprzedaży.

Polska znalazła się w wąskiej grupie państw UE, w których rynek ciężarówek w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku był większy niż rok wcześniej. Wzrosty odnotowano również na Cyprze, w Estonii, Danii, Łotwie, Szwecji oraz na Litwie.

Szczególnie wyróżnia się Litwa, gdzie w okresie styczeń–wrzesień 2025 roku zarejestrowano 8,9 tys. ciężarówek wobec 4,9 tys. rok wcześniej. Oznacza to wzrost aż o 81 proc. rok do roku, co potwierdza dynamiczny rozwój litewskich firm transportowych mimo ogólnoeuropejskiej dekoniunktury.

Struktura rynku

W strukturze rynku dominują najcięższe pojazdy. To ten segment odnotował mniejszy spadek rejestracji niż ciężarówki średnie. Liczba rejestracji najcięższych pojazdów zmniejszyła się o 9 proc. rok do roku, podczas gdy w segmencie średnim spadek wyniósł 13,5 proc. Najcięższe ciężarówki odpowiadały za 83 proc. wszystkich nowych rejestracji w Europie.

Spowolnienie widoczne jest również na rynku pojazdów dostawczych. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku w Europie zarejestrowano 1,074 mln vanów, czyli o 8,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2024 roku. Największe rynki ponownie znalazły się pod presją. We Francji sprzedaż spadła o 8,3 proc., w Niemczech o 6 proc., a we Włoszech o 6,1 proc.

Na tle tych wyników pozytywnie wyróżnia się Hiszpania, gdzie w okresie styczeń–wrzesień 2025 roku liczba rejestracji pojazdów dostawczych wzrosła o ponad 13 proc. rok do roku. Solidny wzrost zanotowała również Belgia, zajmująca piąte miejsce w europejskim rankingu, z wynikiem lepszym o 12,8 proc.

Polska dwukrotnie na plusie

Podobnie jak w segmencie ciężarówek, także na rynku pojazdów dostawczych Polska notuje w 2025 roku wzrost sprzedaży. W ciągu pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku zarejestrowano 49,2 tys. dostawczaków, co oznacza wzrost o 2,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.

Wyższa liczba nowych rejestracji ciężarówek w Polsce w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku może w dłuższej perspektywie wpływać na wzrost potencjału eksportowego usług transportowych i logistycznych. W 2024 roku usługi transportowe odpowiadały za około 27 proc. wartości całkowitego eksportu polskich usług. (Tygodnik Gospodarczy PIE, 40/2025).

Dekarbonizacja kontra diesel

Mimo ambitnych zapowiedzi i silnej presji regulacyjnej proces dekarbonizacji transportu drogowego wciąż postępuje powoli. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku ciężarówki z silnikiem Diesla odpowiadały za ponad 210 tys. nowych rejestracji, czyli 93,5 proc. całego rynku. Jednocześnie ich sprzedaż była o 11,5 proc. niższa niż rok wcześniej, co oznacza, że tempo spadku było wyższe niż ogólny spadek rynku.

W segmencie vanów również dominują pojazdy z napędem dieslowskim, jednak dekarbonizacja postępuje tu szybciej niż w przypadku ciężarówek. W okresie I–III kw. 2025 roku elektryczne pojazdy stanowiły nieco ponad 10 proc. wszystkich sprzedanych w Europie samochodów dostawczych.

Udział pojazdów elektrycznych stopniowo rośnie, ale nadal pozostaje marginalny. W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku elektryczne ciężarówki stanowiły 3,8 proc. nowej sprzedaży, wobec 2,1 proc. rok wcześniej. Ponad dwie trzecie wszystkich rejestracji elektrycznych ciężarówek przypadło na Niemcy, Niderlandy i Francję.

Źródło: Polski Instytut Transportu Drogowego, 11.2025

  • Wszystko
  • Aktualności (986)
  • Wiedza (529)
  • Kalendarz (1806)
  • Centrum Wsparcia (350)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.