29.10.2025
Polska potęgą eksportową w branży stolarki budowlanej
Polska od 2015 roku nieprzerwanie utrzymuje pozycję lidera eksportu stolarki budowlanej wśród krajów Unii Europejskiej. Z danych ASM Research Solutions Strategy wynika, że nasz kraj eksportuje ponad dwukrotnie więcej okien i drzwi niż Niemcy, które zajmują drugie miejsce w zestawieniu.

Dane ASM pokazują również coraz większą dywersyfikację rynków. Wyraźnie widać, że polscy producenci skutecznie wychodzą poza Europę, umacniając swoją obecność na rynkach globalnych.
Dane liczbowe
W 2024 roku wartość polskiego eksportu stolarki otworowej osiągnęła 3,9 mld EUR, co oznacza, że 64 proc. krajowej produkcji trafiło za granicę. Udział Polski w światowym eksporcie wyniósł 18,5 proc., a w ramach Unii Europejskiej aż 32,8 proc. Polska produkcja stanowiła łącznie 11,6 proc. całej unijnej produkcji stolarki.
Eksport w ramach Unii Europejskiej
W 2024 roku Polska utrzymała pozycję lidera eksportu stolarki wśród państw członkowskich UE, mimo ogólnego spowolnienia w handlu zagranicznym. W większości krajów odnotowano spadki wartości eksportu stolarki budowlanej. Do wyjątków należały m.in. Hiszpania (+9,1 proc.), Litwa (+5,7 proc.), Irlandia (+5,4 proc.), Grecja (+5,0 proc.) i Włochy (+3,1 proc.). Największe wzrosty zanotowały Malta (ponad 36-krotny wzrost) i Belgia (+14,2 proc.), natomiast największe spadki – Cypr (–50,0 proc.) i Łotwa (–21,6 proc.).
Najważniejszym partnerem handlowym Polski w 2024 roku pozostali Niemcy, choć ich udział w strukturze eksportu spadł z 27,9 proc. do 25,9 proc. Wartość eksportu do tego kraju wyniosła 1 011,17 mln EUR, co oznacza spadek o 6,5 proc. w stosunku do 2023 roku.
Na drugim miejscu znalazły się Włochy z eksportem na poziomie 599,91 mln EUR (+2,1 proc. r/r), odpowiadając za 15,4 proc. wartości całkowitego eksportu polskiej stolarki otworowej. Trzecie miejsce zajęła Francja z wynikiem 353,13 mln EUR (9,1 proc. udziału w eksporcie).
Łącznie eksport stolarki do krajów UE w 2024 roku spadł o 0,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
Pomimo wyzwań, takich jak rosnące koszty energii, presja płacowa i spowolnienie w budownictwie mieszkaniowym, branża utrzymuje stabilną kondycję i pozostaje jednym z filarów polskiego eksportu przemysłowego.
Rosnące znaczenie rynków pozaeuropejskich
Coraz większe znaczenie zyskują także rynki pozaunijne. W 2024 roku eksport polskiej stolarki do krajów spoza UE wzrósł o 6,0 proc. r/r, a ich udział w całkowitym eksporcie branży osiągnął około 15 proc.
Najważniejszymi odbiorcami polskich okien i drzwi poza UE były:
• Wielka Brytania – 292,59 mln EUR, wzrost o 5,9 proc. r/r
• Stany Zjednoczone – 110,58 mln EUR, wzrost o 13,4 proc. r/r
• Norwegia – 68,49 mln EUR, spadek o 6,8 proc. r/r
Wzrosty te potwierdzają, że polskie firmy skutecznie realizują strategię dywersyfikacji geograficznej, zwiększając swoją obecność na rynkach o wysokim potencjale rozwoju, przy jednoczesnym utrzymaniu silnej pozycji w Europie.
Perspektywy na kolejne lata
Według analiz ASM, rosnące znaczenie eksportu poza UE może w najbliższych latach stanowić główny czynnik równoważący wahania popytu w Europie.
Prognozy na 2025 rok wskazują na utrzymanie stagnacji, natomiast w 2026 roku oczekiwane jest stopniowe odbicie – zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym, zależne od poprawy koniunktury gospodarczej w Unii Europejskiej.
Polska branża stolarki otworowej pozostaje jednym z najbardziej konkurencyjnych i innowacyjnych sektorów eksportowych w Europie. Wysoka jakość produktów, inwestycje w technologie oraz konsekwentna ekspansja poza granice UE umacniają pozycję Polski jako światowego wicelidera w eksporcie okien i drzwi.
Źródła:
- ASM Research Solutions Strategy, „Polski eksport stolarki coraz mocniej wychodzi poza Unię”, 2025
- ASM Research Solutions Strategy, „Główne kierunki eksportowe stolarki otworowej z Polski do krajów UE”, 2025
- Oknonet.pl, „Polska potęga eksportowa stolarki okiennej i drzwiowej – najnowszy raport ASM i POiD”, 2025
Redakcja Trade.gov.pl
JL
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (993)
- Wiedza (530)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.