01.10.2025
Raport – branża TSL pod presją kosztów i zatorów płatniczych
Ponad 80 proc. firm transportowych i spedycyjnych odczuło wzrost kosztów działalności od początku 2025 roku – wynika z raportu Transcash.eu „Finansowy Indeks Branży TSL 2025”. Aż 60 proc. badanych wskazało, że podwyżki przekroczyły 10 proc. To pokazuje skalę wyzwań, przed którymi staje sektor TSL.

Finansowy Indeks Branży TSL 2025 to cykliczne opracowanie przygotowane przez Transcash.eu, badające kondycję sektora transportu, spedycji i logistyki w Polsce.
Płynność pod presją – faktury i opóźnienia
Problemy z płynnością finansową pozostają najważniejszym wyzwaniem dla przewoźników i spedytorów:
- 60 proc. przewoźników deklaruje, że co najmniej połowa ich faktur opłacana jest po terminie, a średni czas opóźnienia wynosi dwa tygodnie,
- 20 proc. firm spedycyjnych przyznaje, że nie zawsze płaci przewoźnikom w terminie, najczęściej z powodu własnych kłopotów finansowych.
Badanie obejmowało odpowiedzi zebrane w miesiącach maj-lipiec 2025 roku, a ankietowani odnosili się do sytuacji z ostatnich sześciu miesięcy.
Wzrost kosztów i wyzwania rynkowe
Rosnące wynagrodzenia dla pracowników, wyższe opłaty drogowe i wydatki związane z utrzymaniem floty sprawiają, że firmy coraz częściej działają na granicy opłacalności.
Na rynku można dostrzec oznaki lekkiego ożywienia oraz wzrost liczby przewożonych ładunków, szczególnie w Niemczech. Jednocześnie stawki frachtowe wciąż nie nadążają za gwałtownie rosnącymi kosztami, conadal ogranicza realną poprawę warunków rynkowych.
Najbardziej zagrożone są małe firmy transportowe, które borykają się z rosnącymi kosztami i deficytem kierowców.
Finansowy Indeks Branży TSL 2025 – wynik 3,5/6
Tegoroczna edycja raportu wprowadziła nową metodologię – główne obszary oceniane były w sześciopunktowej skali.
Średni wynik dla całego sektora wyniósł 3,5 punktu na 6, co oznacza kondycję zaledwie umiarkowaną.
Przewoźnicy ocenili swoją płynność finansową na 3,6 pkt, a zobowiązania finansowe znacznie lepiej, bo na 4,7 pkt.
Spedycje wypadły lepiej pod względem płynności (4,3 pkt), ale słabiej w ocenie rentowności – zaledwie 3 pkt.
Marże pod znakiem zapytania
Ponad połowa przewoźników pracuje na marżach poniżej 10 proc. Niepokojące jest również to, że duża część firm nie jest w stanie w ogóle określić poziomu swojej rentowności. Może to być dowodem niestabilności finansowej i braku kontroli nad kosztami.
Spedycje są w lepszej sytuacji – rzadziej mają problem z wyliczeniem marż i częściej osiągają wyniki w przedziale 6-20 proc. lub nawet powyżej 20 proc.
Zielona transformacja nadal odległa
Ponad 80 proc. przedstawicieli sektora uważa, że branża jest całkowicie nieprzygotowana na transformację ekologiczną, w tym elektryfikację flot i rozwój infrastruktury ładowania.
Zaledwie jeden z ankietowanych przewoźników posiada pojazd elektryczny, a blisko 60 proc. deklaruje całkowity brak gotowości na zmiany wynikające z pakietu Fit for 55.
Fit for 55 czyli „Gotowi na 55” to pakiet legislacyjny Unii Europejskiej mający na celu dostosowanie prawa UE, tak aby osiągnąć ambitny cel klimatyczny – redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do roku 2030 względem poziomów z 1990 roku oraz torować drogę do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Tymczasem unijne przepisy zakładają koniec produkcji aut spalinowych po 2035 roku.
Relacje i ostrożny optymizm
Pozytywnie wypadła ocena współpracy między przewoźnikami i spedycjami – 65 proc. przewoźników i aż 80 proc. spedycji ocenia ją jako dobrą lub bardzo dobrą. Ważną rolę odgrywa przede wszystkim terminowość płatności, a firmy, które są w stanie ją zapewnić, mogą liczyć na lojalność partnerów.
Mimo trudności finansowych przedstawiciele branży patrzą w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Prawie 30 proc. przewoźników i 25 proc. spedycji spodziewa się poprawy sytuacji w drugiej połowie roku, podczas gdy obawy o pogorszenie zgłasza odpowiednio 13 proc. i 20 proc. spośród ankietowanych.
Pełną wersję raportu można pobrać ze strony transcash.eu
Źródła:
- Raport Transcash.eu, „Finansowy Indeks Branży TSL 2025”
- GutPR, „Finansowy Indeks Branży TSL na trójkę z plusem. Największy problem? Opóźnione płatności”
- Wszystko
- Aktualności (949)
- Wiedza (496)
- Kalendarz (1783)
- Centrum Wsparcia (350)
-
ArtykułEksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2
Brak importera to pewne kłopoty
ArtykułKultura biznesu w Indonezji
Indonezja to niezwykle zróżnicowany pod względem etnicznym, religijnym i kulturowym archipelag
-
ArtykułPolskie stoisko narodowe na targach ANUGA 2025 – podsumowanie
W wydarzeniu uczestniczyło 40 polskich firm, które zaprezentowały swoje produkty
ArtykułNowa fabryka słodyczy w Kaliszu obsłuży głównie rynki eksportowe
Polska wzmacnia pozycję w branży FMCG
-
ArtykułEksport żywności do USA – importer, logistyka i targi, część 2/2
Brak importera to pewne kłopoty
ArtykułKultura biznesu w Indonezji
Indonezja to niezwykle zróżnicowany pod względem etnicznym, religijnym i kulturowym archipelag
-
WydarzenieStoisko PAIH na Esprit Meuble 2025
PAIH zaprasza polskie firmy do współtworzenia stoiska narodowego podczas targów Esprit Meuble
WydarzenieForum Biznesu Polska-Armenia
PAIH oraz Enterprise Armenia, zapraszają polskie firmy do udziału w Forum Biznesu Polska-Armenia
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.