28.08.2025
Amerykańskie cła a europejskie łańcuchy dostaw – co oznaczają dla Polski
Administracja USA wprowadzając bariery handlowe uderza jednocześnie w europejską branżę TSL. Ograniczenia w wymianie towarowej z Unią Europejską przekładają się na rosnące koszty transportu i logistyczne komplikacje, które mogą być szczególnie dotkliwe dla polskich przewoźników i spedytorów.

Skala wyzwania
Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Stanów Zjednoczonych w zakresie importu dóbr. W 2024 roku wartość eksportu z UE do USA osiągnęła 618 mld USD. Nałożenie dodatkowych ceł może oznaczać dla Europy straty rzędu 100 mld USD, czyli około 0,5 proc. PKB. Najmocniej odczułyby je gospodarki Niemiec i Irlandii, jednak skutki byłyby odczuwalne w całej Unii.
Szacunki wskazują, że podniesienie ceł podniosłoby również inflację w USA o 0,4 punktu procentowego i spowolniło wzrost gospodarczy o 0,2 punktu procentowego.
Podwyżka celna nie oznaczałaby automatycznie wzrostu o pełne 50 proc. narzuconych ceł. Z uwagi na wyjątki i szczególne warunki w praktyce stawki wzrosną średnio o 30 proc., czyli około trzykrotnie w stosunku do wcześniejszych 10 proc.
Polska w cieniu decyzji Waszyngtonu
Polska sprzedaje do USA bezpośrednio około 3,5 proc. swojego eksportu, lecz z uwzględnieniem przepływów pośrednich udział ten wzrasta do 6 proc. To sprawia, że Stany Zjednoczone są dla Polski drugim najważniejszym rynkiem eksportowym po Niemczech. Wysokie cła mogą oznaczać ograniczenie popytu na towary wytwarzane w Polsce, a tym samym spadek zleceń transportowych i logistycznych.
Najbardziej narażone sektory to:
- produkcja i motoryzacja – ze względu na eksport części i komponentów,
- przemysł farmaceutyczny,
- transport i spedycja, w tym transport morski obsługujący transatlantycki handel.
Konsekwencje dla polskiej branży TSL
Transport, spedycja i logistyka są wyjątkowo wrażliwe na wszelkie zakłócenia w handlu międzynarodowym. Podniesienie ceł w USA może:
- zmniejszyć popyt na towary z Europy, a tym samym skalę przewozów,
- wymusić reorganizację tras i harmonogramów dostaw,
- obniżyć rentowność przewoźników i spedytorów.
Badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że ponad 40 proc. polskich firm spodziewa się, iż zmiana polityki celnej w USA istotnie wpłynie na ich działalność. Największe obawy deklaruje właśnie sektor TSL.
Jak przygotować się na podwyżki
Branża transportowa i spedycyjna powinna już teraz wdrożyć działania minimalizujące ryzyko strat poprzez:
- analizę zaangażowania w obsługę eksportu do USA i rozmowy z kontrahentami o potencjalnym wpływie ceł na współpracę,
- dywersyfikację rynków – ograniczenie zależności od rynku amerykańskiego i koncentrację na zleceniach europejskich,
- optymalizację kosztów – inwestycje w systemy telematyczne, redukcję pustych przebiegów, cyfrowy obieg dokumentów i nowoczesne TMS,
- wzmocnienie płynności finansowej – m.in. poprzez faktoring czy eSkonto, które mogą zapewnić stabilny dopływ środków i ułatwić terminowe rozliczenia z przewoźnikami.
Branża TSL zarówno w Europie, jak i w Polsce stoi przed poważnymi wyzwaniami wynikającymi z rosnących napięć handlowych i nakładanych ceł. Wprowadzane regulacje oraz możliwe kolejne ograniczenia podważą dotychczasową stabilność logistyczną i postawią przed firmami konieczność nie tylko zwiększonej czujności, ale i wdrażania elastycznych modeli zarządzania łańcuchem dostaw.
Źródło: GUTPR
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (993)
- Wiedza (530)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.