Konkurencyjność polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE
01.07.2024
Polski Instytut Ekonomiczny podał, że w 2023 r. wartość unijnego importu dóbr średniej i wysokiej techniki z Polski wyniosła 127 miliardów EUR. Stanowiło to 51% całkowitej sprzedaży polskich firm na rynku UE-27. Jednak udział dóbr o wysokim poziomie konkurencyjności w tym imporcie spadł do 4%. Wskazuje to na pogarszającą się pozycję polskich produktów w tej kategorii na rynku unijnym.

Wzrost udziału i wartości importu technologicznego
Od 2014 roku udział dóbr średniej i wysokiej techniki (mid-tech i high-tech) w sprzedaży polskich przedsiębiorstw na rynku unijnym wzrósł z 49,7% do 50,9% w 2023 roku. W tym samym okresie wartość importu tych towarów z Polski do UE wzrosła o 131%, osiągając niemal 127 miliardów EUR. Duża różnorodność struktury importu z Polski do UE-27 zwiększa odporność naszej gospodarki.
Konkurencyjność polskiego mid-tech i high-tech
Obecność kapitału zagranicznego, integracja w regionalne i globalne łańcuchy dostaw przyczynia się do pozycji konkurencyjnej polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE. Przykładem są te związane z przemysłem motoryzacyjnym o średnim i wysokim poziomie konkurencyjności. Chodzi tu np. o części i akcesoria samochodowe, akumulatory elektryczne, silniki spalinowe oraz autobusy. Inne branże, które poprawiły swoją pozycję konkurencyjną, to sektor AGD, chemiczny, precyzyjny, tworzyw sztucznych oraz kosmetyczny.
Spadek udziału dóbr o wysokiej konkurencyjności
Od 2014 roku udział dóbr o wysokiej konkurencyjności w imporcie UE z Polski spadł z 9,5% do niecałych 4% w 2023 roku. Większość, bo aż 70% dóbr średniej i wysokiej techniki, charakteryzuje się średnim i niskim poziomem konkurencyjności. Przewagi komparatywne osiąga w sumie 3/4 polskich dostaw towarów mid-tech i high-tech do UE.
Wyzwania i kierunki działań
Polska musi stawić czoła wyzwaniom związanym z malejącą konkurencyjnością swoich produktów. Dzieje się tak pomimo wzrostu wartości i udziału dóbr średniej i wysokiej techniki w sprzedaży na rynku UE. Konieczne jest skoncentrowanie się na pozacenowych przewagach konkurencyjnych i ekspansji na nowe rynki. Pozwoli to polskim firmom lepiej konkurować na globalnej arenie.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy, Numer 26/2024.
- Wszystko
- Aktualności (904)
- Wiedza (469)
- Kalendarz (1725)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Kultura biznesu w Chinach
Chiny przyciągają uwagę inwestorów, eksporterów i przedsiębiorców z każdego zakątka globu
ArtykułBałkany- jak prowadzić biznes, inwestować i unikać pułapek, część 2/2
Relacje ponad wszystko „tu trzeba być”
-
Artykuł
Kultura biznesu w Chinach
Chiny przyciągają uwagę inwestorów, eksporterów i przedsiębiorców z każdego zakątka globu
ArtykułBałkany- jak prowadzić biznes, inwestować i unikać pułapek, część 2/2
Relacje ponad wszystko „tu trzeba być”
-
Wydarzenie
Akademia Biznesu w Olsztynie
PAIH zaprasza do udziału w bezpłatnym szkoleniu pn. Akademia Biznesu w Olsztynie
WydarzenieMisja gospodarcza polskich firm do Meksyku
PAIH zaprasza do wzięcia udziału w misji gospodarczej do Meksyku
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.