Konkurencyjność polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE
01.07.2024
Polski Instytut Ekonomiczny podał, że w 2023 r. wartość unijnego importu dóbr średniej i wysokiej techniki z Polski wyniosła 127 miliardów EUR. Stanowiło to 51% całkowitej sprzedaży polskich firm na rynku UE-27. Jednak udział dóbr o wysokim poziomie konkurencyjności w tym imporcie spadł do 4%. Wskazuje to na pogarszającą się pozycję polskich produktów w tej kategorii na rynku unijnym.

Wzrost udziału i wartości importu technologicznego
Od 2014 roku udział dóbr średniej i wysokiej techniki (mid-tech i high-tech) w sprzedaży polskich przedsiębiorstw na rynku unijnym wzrósł z 49,7% do 50,9% w 2023 roku. W tym samym okresie wartość importu tych towarów z Polski do UE wzrosła o 131%, osiągając niemal 127 miliardów EUR. Duża różnorodność struktury importu z Polski do UE-27 zwiększa odporność naszej gospodarki.
Konkurencyjność polskiego mid-tech i high-tech
Obecność kapitału zagranicznego, integracja w regionalne i globalne łańcuchy dostaw przyczynia się do pozycji konkurencyjnej polskich dóbr średniej i wysokiej techniki na rynku UE. Przykładem są te związane z przemysłem motoryzacyjnym o średnim i wysokim poziomie konkurencyjności. Chodzi tu np. o części i akcesoria samochodowe, akumulatory elektryczne, silniki spalinowe oraz autobusy. Inne branże, które poprawiły swoją pozycję konkurencyjną, to sektor AGD, chemiczny, precyzyjny, tworzyw sztucznych oraz kosmetyczny.
Spadek udziału dóbr o wysokiej konkurencyjności
Od 2014 roku udział dóbr o wysokiej konkurencyjności w imporcie UE z Polski spadł z 9,5% do niecałych 4% w 2023 roku. Większość, bo aż 70% dóbr średniej i wysokiej techniki, charakteryzuje się średnim i niskim poziomem konkurencyjności. Przewagi komparatywne osiąga w sumie 3/4 polskich dostaw towarów mid-tech i high-tech do UE.
Wyzwania i kierunki działań
Polska musi stawić czoła wyzwaniom związanym z malejącą konkurencyjnością swoich produktów. Dzieje się tak pomimo wzrostu wartości i udziału dóbr średniej i wysokiej techniki w sprzedaży na rynku UE. Konieczne jest skoncentrowanie się na pozacenowych przewagach konkurencyjnych i ekspansji na nowe rynki. Pozwoli to polskim firmom lepiej konkurować na globalnej arenie.
Źródło: Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy, Numer 26/2024.
- Wszystko
- Aktualności (992)
- Wiedza (531)
- Kalendarz (1809)
- Centrum Wsparcia (350)
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
-
ArtykułKultura biznesu w Arabii Saudyjskiej
Kultura biznesowa w Arabii Saudyjskiej wciąż silnie opiera się na tradycji, wartościach islamu oraz …
ArtykułRynek kosmetyczny w Chile – szanse dla polskich przedsiębiorców, część 1/2
Strategia marketingowa i pozycjonowanie produktów kosmetycznych
-
WydarzenieStoisko PAIH na targach HORECA 2026 w Grecji
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza przedsiębiorców do współtworzenia stoiska PAIH na targac…
WydarzeniePolskie Startupy Cyfrowe na STEP Conference 2026
PAIH zaprasza polskie startupy do zaprezentowania się na wydarzeniu STEP Conference 2026
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.