Konsumpcja w Polsce na plusie
21.05.2024
Konsumpcja w Polsce w I kwartale 2024 była o 2,3% wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku. Wynik mógłby być lepszy gdyby nie odbudowa oszczędności, utraconych w okresie wyższej inflacji. Zdaniem analityków Polskiego Instytut Ekonomicznego konsumpcja prywatna w całym 2024 roku będzie o 3,1 % wyższa niż przed rokiem.

Lepiej w detalu, gorzej w hurcie
O 5,1 % wzrosła sprzedaż detaliczna w I kwartale 2024 roku w porównaniu do I kwartału roku ubiegłego. Rekordowy poziom, notowany jeszcze przed pandemią COVID-19, zanotowano w sprzedaży samochodów. Było to o 21% więcej niż przed rokiem. Nie wszystkie odczyty są jednak optymistyczne – zauważalne są wciąż obawy przed zakupem trwałych dóbr (meble, sprzęt RTV i AGD) – tu sprzedaż spadła o 10,2 % w porównaniu do roku 2023.
Wspomniany wzrost konsumpcji towarów nie przełożył się na wyższe wyniki sprzedaży hurtowej. W I kwartale wskaźnik był o 6,2 % niższy niż przed rokiem. Mimo to pojawiają się sygnały poprawy. W sprzedaży mebli oraz sprzętu RTV i AGD, tym razem wśród przedsiębiorstw, zanotowano wzrost ok. 17% w porównaniu z I kwartałem 2023 roku.
Wzrost wydatków na usługi
Według danych Eurostatu średni wzrost produkcji w usługach wyniósł 6,7% podczas gdy w 2023 roku było to ok. 4,7%. Dane te nie uwzględniają handlu i usług finansowych. Wzrosty zanotowano we wszystkich głównych branżach usługowych. Zwiększyła się sprzedaż usług transportowych – w lutym była wyższa o 5,9% niż w roku ubiegłym, w którym finalnie zanotowano spadek o 5,1%. Pozytywne wyniki są efektem większej sprzedaży towarów oraz rosnących wydatków na podróże.
Optymizm w 2024 roku?
W ocenie analityków PIE konsumpcja w 2024 roku powinna być zadowalająca. Duży wpływ ma na to wzrost płac. Od początku roku widać wyraźnie, że wpływ wyższej płacy minimalnej był większy niż prognozowano. Dodatkowo o 12,6% wzrosły wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w I kwartale bieżącego roku. Uwzględniając inflację można mówić o wzroście siły nabywczej na poziomie 9,3 % w porównaniu z I kwartałem 2023 roku.
Co ciekawe, jednym z efektów pandemii i zawirowań inflacyjnych jest zauważalna większa skłonność do oszczędzania. W okresie od 2020 roku do III kwartału 2023 roku realna wartość oszczędności spadła o 5,4%. Zgodnie z badaniami Głównego Urzędu Statystycznego wyniki ukazujące chęć oszczędzania są na poziomie najwyższym od września 2021 roku oraz wyżej niż w okresie poprzedzającym wybuch epidemii COVID-19 (2010-2018).
W badaniach widać także rosnący odsetek gospodarstw domowych deklarujących chęć realizacji ważnych zakupów, jednak efekty są zauważalne jak na razie tylko w sprzedaży w branży motoryzacyjnej.
Źródło: Miesięcznik Makroekonomiczny Polskiego Instytutu Ekonomicznego – kwiecień 2024
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (875)
- Wiedza (444)
- Kalendarz (1662)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułPolski eksport żywności wobec globalnych wyzwań
Branża spożywcza staje przed koniecznością strategicznych dostosowań
-
Artykuł
Poszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
ArtykułNowe możliwości inwestycyjne w sektorze OZE w Argentynie
Projekty są atrakcyjną propozycją dla inwestorów zainteresowanych zieloną transformacją
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułPolski eksport żywności wobec globalnych wyzwań
Branża spożywcza staje przed koniecznością strategicznych dostosowań
-
Wydarzenie
Private Label & Convenience Food Innovation Show 2025
PAIH zaprasza do udziału w konferencji i wystawie Private Label Convenience Food Innovation Show.
WydarzenieStoisko PAIH na targach Belgrade Furniture Fair 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do wzięcia udziału w targach Belgrade Furniture Fair.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.