Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Sektor e-commerce we Francji
Artykuł

Sektor e-commerce we Francji

Mężczyzna pracuje na laptopie, obok znajduje się wózek na zakupy z flagą Francji

Francja jest trzecim największym rynkiem e-commerce w Europie. Digitalizacja handlu i produkcji stanowi ważny lewar gospodarki francuskiej. Ten wciąż rosnący rynek jest ciekawym miejscem do ekspansji dla polskich przedsiębiorców.

Ogólna charakterystyka

Według danych FEVAD (Federation of E-Commerce and Distance Selling), wartość handlu online we Francji w 2021 r. wyniosła 129 mld EUR. Jest to wzrost o ponad 15% w stosunku do roku 2020. Przede wszystkim rośnie wartość usług, chociaż należy zaznaczyć, że wartość sprzedawanych towarów także systematycznie wzrasta.

W 2021 r. e-commerce stanowił 14,1% całości handlu francuskiego. W tym samym roku 41 milionów Francuzów zakupiło coś choć raz online, a łączną liczbę transakcji przeprowadzonych w e-commerce szacuje się na ponad 2,1 mld. Średnie roczne wydatki jednej osoby w handlu online we Francji to 2208 EUR. W 2022 r. liczba użytkowników francuskiego e-commerce wyniosła 48,4 miliony. Według prognoz, w 2024 r. wartość ta wyniesie już 50,2 miliony użytkowników.

Pandemia Covid-19

Czynnikiem, który zdecydowanie napędzał francuski sektor e-commerce była pandemia Covid-19. Osoby, które wcześniej nie korzystały z handlu online, zaczęły dokonywać zakupów przez Internet z powodu restrykcji i obaw o zarażenie.

W ciągu ostatnich dwóch lat klasyczna sprzedaż spadła o ponad 1/4. Zanotowano 28% spadek frekwencji w centrach handlowych. Było to związane nie tylko z samą obawą o zakażenie, ale także z bardzo restrykcyjnym prawodawstwem francuskim wdrożonym w trakcie pandemii. Sektor e-commerce wzrósł wówczas o 32%. Co ciekawe, okazuje się, że za większość wzrostu handlu online odpowiadały własne kanały sprzedaży (+53% wzrost), a nie marketplace.

Aż sześciu na dziesięciu francuskich konsumentów przyznało się do zmiany swoich zachowań zakupowych podczas pandemii. Zakupy online stały się głównym kanałem sprzedaży, z wyjątkiem towarów pierwszej potrzeby, takich jak np. żywność i napoje, pielęgnacja domu i ciała.

Sektory, które skorzystały na kryzysie wywołanym pandemią

  • „DIY” (Do It Yourself) –> +13%
  • Nowe technologie –> telefony i komputery –> +4%
  • Video i gry –> +4
  • „Ogrodnictwo” –> +10%

Sektory, które pomimo kryzysu utrzymały się na dobrym poziomie

  • Zabawki –> 1,5%
  • Sprzęt sportowy –> 7%
  • Meble –> 5%

Sektory, które bardzo ucierpiały z powodu kryzysu

  • Odzież –> od -15% do -25%
  • „Uroda”, kosmetyki –> -20%

Tendencje na rynku

Urządzenia mobilne

Istotnym trendem na rynku francuskim jest fakt, że coraz więcej Francuzów dokonuje zakupów online przy pomocy smartfona. Penetracja Internetu mobilnego we Francji wynosi obecnie 81%, a według szacunków, w 2026 r., wartość ta wzrośnie do 86%. Badania pokazują, że smartfony są na pierwszym miejscu (46%) jeśli chodzi o urządzenia na których dokonuje się zakupów online w tym kraju. Wyprzedzają w ten sposób laptopy (42%) i komputery stacjonarne (29%).

Lokalna produkcja

Francuzi, skonfrontowani z kryzysem sanitarnym i ekonomicznym, masowo wspierają handel lokalny, a rozwój formy pracy zdalnej podtrzymuje ten trend. Lokalne produkty są więc wciąż istotne dla francuskich konsumentów. Badanie przeprowadzone w 2021 r. pokazuje, że 35% Francuzów jest w stanie zapłacić o 5% wyższą cenę, żeby kupić produkt wyprodukowany we Francji i w ten sposób wspierać lokalną produkcję.

Media społecznościowe

W sprzedaży online we Francji istotna jest obecność w kanałach mediów społecznościowych. Szacuje się, że miesięcznie z Internetu korzysta ok. 52,8 miliona Francuzów, 73,2% z nich jest obecna na Facebooku. Na drugim miejscu pod względem popularności social mediów znajduje się Messenger (59,5%), a podium zamyka Whatsapp (55,7%).   

Strategie dużych firm francuskich opierają się na obecności w mediach społecznościowych, a także współpracach z influencerami, szczególnie w sektorze kosmetycznym. 100% marek na rynku jest obecna przynajmniej na jednym kanale social media, a 62% na czterech i więcej.

Obecność marek w kanałach social media (% marek)

  • Facebook – 99%
  • Instagram – 91% (w tym 100% marek z branży kosmetycznej i 89% z odzieżowej)
  • Youtube – 78% (92% z sektora DIY, 90% z urody)
  • Twitter – 56% (IT i nowe technologie 79%)
  • Pinterest – 49% (dekoracje domu 63%)
  • Snapchat – 3% (w tym 10% marek odzieżowych)

Liczba miesięcznych wejść na stronę we Francji, 2020 r.

  • Google – 51 mln
  • Youtube – 46,9 mln
  • Facebook – 46,5 mln
  • Instagram – 33,3 mln
  • Leboncoin – 26,7 mln
  • Solocal – 20,4 mln

Świadoma konsumpcja

Innym istotnym trendem, na który warto zwrócić uwagę jest tzw. świadoma konsumpcja. Coraz więcej francuskich konsumentów interesuje się pochodzeniem produktu, tym jak jest wykonywany, opakowany i jak jest wysyłany. Francuzi przywiązują coraz większą wagę do ekologii i preferują produkty, które nie przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska.

Konsumenci

Rodzaje towarów, którymi najbardziej zainteresowani są francuscy konsumenci:

  • Odzież – 79%
  • Obuwie – 75%
  • Jedzenie i napoje – 62%
  • Elektronika użytkowa – 57%
  • Książki, filmy, muzyka i gry – 52%
  • Kosmetyki – 44%
  • Podróże – 43%
  • Torby i akcesoria – 39%
  • AGD – 38%
  • DIY i artykuły ogrodowe – 35%  

Według przeprowadzonych badań 50% francuskich konsumentów twierdzi, że korzysta z Internetu w celu dokonania istotnego zakupu, a 41% przyznaje, że opinie innych osób o danym produkcie są dla nich pomocne przy dokonaniu decyzji o zakupie. Pomimo tego, 39% badanych stwierdza, że wciąż woli zobaczyć na żywo daną rzecz przed jej kupnem, a 26% z nich korzysta ze sklepów online jedynie w celu przejrzenia oferty.

Dla 56% francuskich konsumentów głównym powodem dokonywania zakupów w Internecie są niższe ceny, na drugim miejscu znajduje się kwestia możliwości bezpośredniej dostawy – 55%. 37% badanych wskazało, że kluczowym czynnikiem jest dla nich większy wybór produktów niż w sklepach stacjonarnych, a 34% uważa, że kupowanie online jest po prostu wygodniejszym rozwiązaniem. Pomimo tego, tylko 14% konsumentów twierdzi, że woli dokonywać zakupów w sieci niż stacjonarnie, co pokazuje, że musi minąć jeszcze trochę czasu zanim Francuzi całkowicie porzucą klasyczną sprzedaż.

Dostawa

Badania przeprowadzone w 2020 i 2021 r. pokazują, że najpopularniejszą metodą dostawy wśród francuskich konsumentów jest bezpośrednia dostawa do domu (67%). Na drugim miejscu znajduje się dostarczenie towaru do skrzynki pocztowej (17%). Podium zamyka odebranie produktu osobiście w wyznaczonym punkcie (10%). Warto zwrócić uwagę na tę ostatnią opcję. Click & collect, czyli hybrydowa forma sprzedaży, polegająca na zamówieniu towaru online, ale odebraniu go osobiście, w stacjonarnym punkcie, staje się coraz popularniejsza wśród francuskich konsumentów.

Tworząc oferty dostawy w naszym sklepie online ważnym jest, żeby nie skupiać się na jednym rozwiązaniu logistycznym, ale zostawić klientowi wybór, zaproponować co najmniej trzy możliwe opcje.  

Jakie usługi logistyczne są proponowane najczęściej przez francuskie marki? (w %)

  • Dostawa do domu – 92%
  • Click & Collect – odbiór zakupionego online towaru w sklepie – 81%
  • Dostawa do Poin Relais (punkty odbioru przesyłek) – 69%
  • Dostawa express – 43%
  • Dostawa w ciągu 12h – 6%

Płatności

Karty debetowe i kredytowe wciąż pozostają dominującą metodą płatności wśród francuskich konsumentów e-commerce, taką metodę preferuje 58% klientów. Drugie miejsce zajmuje PayPal i podobne mu rozwiązania z wynikiem na poziomie 32%. Kolejne pozycje zajmują faktury – 2%, płatność bezpośrednia przez bank – 2%, aplikacje mobilne – 1% oraz płatność gotówką przy odbiorze – 1%. 3% francuskich konsumentów nie ma preferowanej opcji płatności.

Usługi i rozwiązania proponowane online

Jakie rzeczy muszą się pojawić na stronie, która prowadzi sprzedaż? (% marek posiadających dane rozwiązanie)

  • Stor Locator – lokalizacja najbliżej położonego sklepu – 100%
  • E-commerce – Możliwość zakupu na stronie – 94%
  • Dostawa pod wskazany adres – 92%
  • Like – Rekomendacja produktu – 82%
  • Click & Collect – sprzedaż hybrydowa – 81%
  • Dostawa do Point Relais (miejsc gdzie można odebrać paczkę) – 69%
  • Propozycja darmowego zwrotu towaru – 60%
  • Cyfrowa Karta Podarunkowa – 47%
  • Aplikacja na smartphone – 43%
  • E-rezerwacja – 42%
  • Mobile commerce – 33%
  • Opłata w 3 ratach – 31%
  • Chat – 26%
  • Dostawa na umówiony czas np. 13:30 – 20%
  • Skan QR kodu – 18%

Marketplace

Najpopularniejsze sklepy internetowe we Francji (odpowiedź na pytanie: w którym ze sklepów online kupiłeś coś w ciągu ostatnich 12 miesięcy?)

  • Amazon – 70%; średnio 36,07 milionów odwiedzających miesięcznie
  • Cdiscount.com – 32%; średnio 24,58 milionów odwiedzających miesięcznie
  • Fnac.com – 25%
  • Boulander.com – 17%
  • Darty.com – 14%
  • Zalando.fr – 14%
  • Showroomprive.com – 11%
  • Auchan.fr – 10%
  • Ikea.com – 10%
  • Apple.com – 8%

Więcej o Francji przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Webinar PAIH „Jak sprzedawać online na francuskim rynku” z 10.02.2022, Xerfi, Les Echos, fevad.com, raport Retailx „France 2022. E-commerce Country Report”.

  • Wszystko
  • Wiedza (48)
  • Kalendarz (33)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.