Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Sektor e-commerce w Meksyku
Artykuł

Sektor e-commerce w Meksyku

Meksyk to ogromny kraj, liczący ponad 130 milionów mieszkańców. Należy do jednego z pięciu rynków odnotowujących największe wzrosty sprzedaży detalicznej w e-commerce, przewyższając o 10% średnią sprzedaż światową. Do znacznego wzrostu sektora handlu elektronicznego w Meksyku przyczyniła się pandemia Covid-19.

Ogólna charakterystyka

W 2021 r. sprzedaż online w Meksyku osiągnęła wartość 401,3 mld MXN, stanowiąc tym samym 11,3% sprzedaży detalicznej ogółem. Oznacza to wzrost o 27% względem roku poprzedniego. Tym, co znacznie wpłynęło na rozwój meksykańskiego sektora e-commerce, była pandemia Covid-19.

Szacuje się, że do 2025 r., sektor e-commerce w Ameryce Łacińskiej będzie rósł rocznie o 31%. Natomiast, wg danych Google i Euromonitor, w Meksyku wzrost ten osiągnie wartość 226% w perspektywie 5-letniej i będzie reprezentować blisko ¼ wszystkich zakupów detalicznych.

Marketplace i sklepy internetowe

Można wyróżnić trzy główne rodzaje kanałów sprzedażowych w meksykańskim e-commerce.

Platformy sprzedażowe –> są to najpopularniejsze strony sprzedażowe, pierwszy punkt kontaktowy dla konsumenta, który chce dokonać zakupów online w Meksyku. Należą do nich m.in. Amazon, Mercado Libre, LINIO, Claro-shop czy AliExpress. Wiele firm zajmujących się sprzedażą pozycjonuje swoje produkty na wyżej wymienionych platformach. Głównymi atutami tego kanału sprzedaży są niskie koszty odbioru i wysyłki oraz wiele możliwości dokonania płatności. Tego rodzaju platformy często oferują członkostwo, gdzie w ramach opłacanego abonamentu np. znacząco zmniejszają się czas i koszt dostawy.

Aplikacje –> drugi najpopularniejszy kanał sprzedaży. Są to takie oprogramowania jak np. Uber Eats, Rappi czy Corneshop. Początkowo służyły one jedynie do zamawiania jedzenia, z czasem jednak ewoluowały i obecnie można dokonywać na nich zakupów spożywczych czy artykułów pierwszej potrzeby. Ogromną zaletą aplikacji jest krótki czas dostawy. W zależności od wybranego sklepu i godziny zamówienia, produkty mogą dotrzeć do nas w 90-120 minut. Jest to świetne rozwiązanie, jeśli potrzebujemy danego towaru jak najszybciej. Widocznym trendem jest to, że coraz więcej sieci handlowych tworzy swoje własne aplikacje.

Sklepy internetowe –> jest to bardzo szeroka grupa na rynku meksykańskim. Wszystkie największe sieci handlowe mają już swoje sklepy internetowe. Rozwój sklepów internetowych przypadł głównie na czas pandemii, wówczas znacznie zwiększyła się oferowana lista produktów. Do największych sklepów online w Meksyku należą Walmart, liverpool.com.mx i Coppel. Sklepy internetowe coraz częściej skłaniają się do tego aby konsumenta do siebie przywiązać. Zaczęły oferować więc możliwość dołączenia do specjalnych programów członkowskich, które mają wpływ m.in. na koszty dostawy.  

Czynniki wpływające na zakupy online

5 powodów dla których Meksykanie kupują w Internecie:

  • Dostawa do domu (55%)
  • Oszczędność czasu (46%)
  • Większy asortyment (43%)
  • Możliwość zakupów z dowolnego miejsca (40%)
  • Korzystna cena, więcej promocji niż w sklepach stacjonarnych (39%)

Główne motywy zakupów online

  • Bezpieczeństwo –> przed pandemią społeczeństwo meksykańskie nie miało zaufania do zakupów online, zwłaszcza internetowych metod płatności, co wynikało z obawy o cyberprzestępczość. Pandemia i rozwój tego sektora sprawiły, że bezpieczeństwo dokonywania transakcji online z roku na rok rośnie, co przekłada się także na wzrost użytkowników meksykańskiego e-commerce.
  • Formy płatności –> w Meksyku gotówka wciąż jest istotnym środkiem płatnicznym. Z tego powodu wiele sklepów internetowych oferuje, jako jedną z możliwych form płatności, możliwość dokonania zapłaty gotówką w wybranym punkcie, za niewielką opłatą manipulacyjną. Powoduje to włączenie większej grupy konsumentów do możliwości robienia zakupów online. Gdyby płatności gotówką były niemożliwe, wykluczyłoby to część konsumentów, która nie posiada kont bankowych. A grupa ta w Meksyku wciąż jest spora: wg badań meksykańskiego urzędu statystycznego (INEGI) w 2021 roku, tylko 49,1% osób w wieku 18-70, posiadała konto bankowe.  
  • Informacja o produkcie –> na stronach internetowych często znajduje się więcej informacji o danym produkcie, z reguły kupujący mają także więcej czasu, żeby się z nimi zapoznać
  • Dostawa –> oszczędność czasu.

Metody płatności w sieci

  • 88% karta debetowa
  • 74% płatność przy odbiorze
  • 65% gotówka we wskazanym punkcie
  • 63% karta kredytowa

Dostawa

  • 87% wysyłka na wskazany adres
  • 15% wysyłka na adres rodziny lub przyjaciół
  • 13% wysyłka do miejsca pracy (zatrudnieni, region centrum/zachód) – w Meksyku bardzo dużo czasu spędza się fizycznie w miejscu pracy, jest to więc wygodne rozwiązanie
  • 6% odbiór w punkcie dostawy (dominujący w regionie południowo-wschodnim)
  • 6% odbiór w sklepie stacjonarnym
  • 2% paczkomaty (AmazonHub)

Profil konsumenta

  • Kobieta (53-55%)
  • Wiek 25-44 lata (62%)
  • Rośnie udział klasy średniej; oznacza to włączanie coraz większej grupy konsumentów do branży e-commerce
  • Dominuje region Mexico City (30%), południowy wschód (półwysep Jukatan) oraz centrum kraju z wyłączeniem miasta Meksyk
  • Zakupy przez smartphone (98%), laptop (70%), komputer stacjonarny (37%) lub tablet (35%)
  • 86% zakupów dokonują mieszkańcy miast (problemem wielu państw Ameryki Łacińskiej jest kwestia logistyki, ponieważ infrastruktura nie pozwala, żeby szybka dostawa obejmowała obszar całego kraju)
  • Średnio konsument w Meksyku wydaje 147 USD rocznie na zakup produktów i usług online
  • Meksyk to ok. 130 milionów mieszkańców. Szacuje się, że ok. 64 miliony faktycznie robi zakupy online, z czego 5% konsumentów dokonuje ich co tydzień, a 15% przynajmniej raz w miesiącu

Podsumowanie

  • Meksykanie są coraz bardziej otwarci na dokonywanie zakupów w sieci
  • Oczekuje się coraz krótszego czasu dostawy oraz zwiększenia różnorodności metod płatności
  • 7 z 10 osób zamawiających produkty w sieci uważa, że jest to bezpieczna forma robienia zakupów
  • Dowóz jedzenia, moda oraz sprzęt elektroniczny to kategorie produktów najczęściej kupowanych przez Internet
  • Od 2021 r. obserwowalny jest wzrost udziału sprzedaży usług w sieci, zwłaszcza usługi bankowe, abonamenty oraz płatności
  • Spada liczba zwrotów – zaledwie 20% kupujących dokonało zwrotu zakupów w ostatnim roku (w razie zwrotu trzeba uiścić symboliczną opłatę)
  • 30% wszystkich zakupów online generuje się w obrębie Mexico City

Więcej o Meksyku przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

Źródło: Prezentacja ZBH Meksyk podczas webinarium PAIH „E-commerce w Ameryce Łacińskiej”.

  • Wszystko
  • Aktualności (7)
  • Wiedza (54)
  • Kalendarz (22)
  • Centrum Wsparcia (321)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.