Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Przygotuj się na pierwszy krok
Artykuł

Przygotuj się na pierwszy krok

Jak skutecznie wdrożyć swój pomysł? Odpowiedz na kluczowe pytanie dotyczące działalności Twojej firmy. Zapoznaj się z modelami biznesowymi i wybierz właściwy dla siebie. Dowiedz się jakie są wady i zalety działalności B2B i B2C. Poznaj specyfikę rynków i realia kanałów sprzedażowych.

Wiele osób chętnie doradzi Ci, od czego zacząć i co zrobić na początku. W tym materiale znajdziesz obszerne i kompleksowe materiały video, dzięki którym sam będziesz mógł zdecydować, w jaki sposób rozpoczniesz wdrażanie swojego pomysłu.

Jako inspirację zachęcamy Cię do tego, żebyś zastanowił się nad następującą kwestią: sprzedawać w detalu czy w hurcie? Możemy sprzedaż kierować bezpośrednio do konsumentów (model B2C) – o ile produkt jest dla nich przeznaczony. Coraz ważniejszym modelem dla polskich przedsiębiorców jest jednak handel z kontrahentami biznesowymi (B2B) z innych krajów.

Model B2C

Swoje towary możemy kierować bezpośrednio do konsumentów. Warto wcześniej przeanalizować to, gdzie robią zakupy w internecie, ale także to, w jaki sposób robią zakupy w tradycyjnych kanałach sprzedażowych (offline) na danym rynku. Może nam to dostarczyć przydatnych informacji o tym, co klienci w danym kraju kupują, a czego być może brakuje im w sprzedaży online. Lub też przeciwnie – co, pomimo postępującej cyfryzacji i dostępności na platformach e-commerce, nadal wolą kupować w sklepie stacjonarnym.

Szczególną uwagę warto zwrócić na to, jakie platformy sprzedaży internetowej są popularne w danym kraju. Wielu klientów korzysta dziś z międzynarodowych platform, takich jak Amazon, Aliexpress, eBay czy Etsy. Warto jednak wziąć pod uwagę lokalną specyfikę – na przykład w Rosji najważniejszą platforma na rynku e-commerce jest ozon.ru, w Czechach heureka.cz, a na Litwie i w krajach bałtyckich to pigu.lt.

Model B2B

W przypadku rynku B2B, czyli business-to-business, transakcja handlowa zachodzi pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami. Mogą to być firmy, które szukają naszych produktów na potrzeby prowadzenia własnej działalności – np. gabinety lekarskie kupujące sprzęt medyczny albo korporacje kupujące artykuły biurowe. Bardzo powszechny jest także eksport półproduktów czy części, z których nabywcy wykonują później produkt końcowy. Odbiorcą B2B mogą być także dystrybutorzy, którzy kupują wyprodukowany przez nas towar, a następnie sprzedają go pod oryginalną albo pod własną marką.

W modelu B2B elementy oceny potencjalnego popytu, nawyków klientów i konkurencji muszą być więc uzupełnione o analizę rynku dystrybucji w danej branży. Trzeba sprawdzić nie tylko to, jakie firmy dystrybucyjne w danej kategorii produktowej są silne lokalnie, ale również to, jacy dystrybutorzy są silni w kanałach online. To zadanie jest trudne i wiele firm pomija je, sądząc, że konkurencja w dystrybucji istnieje jedynie w tradycyjnych kanałach sprzedażowych offline. Nie ignorujmy jednak sieci dystrybucji związanych z dystrybucją online. Wchodząc na rynek ważne jest, aby znać realia we wszystkich kanałach sprzedażowych.

Zapoznaj się z wiedzą ekspertów, którzy omówią bardzo detalicznie wszystkie aspekty handlu internetowego:

Jakie są pierwsze kroki w kierunku ekspansji?

Cross-border e-commerce, czyli jak zacząć sprzedawać za granicą?

Mamy nadzieję, że po ich obejrzeniu i zrobieniu notatek, Twoja wiedza i pewność siebie wzrosła. Zapewniamy, że sukces jest możliwy, o czym świadczą sukcesy firm – być może podobnych do Twojej:

Spis treściTable of contents

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.