Polskie targi – możemy być dumni
03.10.2023
Targi… Co to takiego? Niby znamy to słowo, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę, zwłaszcza jeśli nigdy nie uczestniczyliśmy w targach, co za tym słowem się kryje.
Cytując Słownik pojęć branży targowej, wydany przez Polską Izbę Przemysłu Targowego, jedyną oficjalną organizację zrzeszającą polskie firmy branży targowej, targi to: „wydarzenie gospodarcze, społeczne i kulturowe, służące rozwojowi przedsiębiorstw, promocji gospodarczej towarów i usług oraz bezpośrednim relacjom międzyludzkim w biznesie; targi mają bezpośredni związek z rozwojem otwartej i zróżnicowanej gospodarki, pełnią ważną rolę w rozwoju regionów i kraju. Targi są miejscem bezpośrednich spotkań, odbywanych w ramach zorganizowanego rynku, regularnie, w ustalonym miejscu, w z góry określonym terminie początkowym oraz o ściśle określonym czasie trwania; uczestnikami targów są wystawcy i zwiedzający. Zadaniem targów jest umożliwienie wszystkim uczestnikom zaprezentowania wzorów produktów, towarów lub usług celem ich promocji oraz dokonania transakcji handlowych w przyszłości”.
Wieloletnia tradycja targów
Targi posiadają bogatą i wieloletnią tradycję zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W Polsce to ponad 200-letnia historia. Jedna z pierwszych polskich wystaw, mających znamiona targów, odbyła się w zaborze rosyjskim i była to Wystawa Rolniczo-Przemysłowa w Warszawie w 1821 roku. 200 lat później, w roku 2021 Międzynarodowe Targi w Poznańskie obchodziły swoje stulecie.
Targi od samego początku były ważnym narzędziem handlu, wywarły ogromny wpływ na rozwój cywilizacji, a w szczególności na gospodarkę oraz sferę społeczną i kulturową. Targi przeszły długą drogę ewolucji w zakresie pełnionych funkcji oraz ich wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Polska – największy i najsilniejszy ośrodek targowy w Europie Środkowo-Wschodniej
Targi odbywają się na całym świecie. O tym, jak bardzo są ważne dla światowego biznesu może świadczyć fakt, że aż 815 organizacji z 85 krajów zrzeszyło się w UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego – największej na świecie organizacji wiodących światowych organizatorów targów i właścicieli terenów targowych.
Polska z 400 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej zajmuje pod względem powierzchni 11 miejsce w Europie. Dodając do powyższego kryterium jakości i wagę organizowanych w Polsce targów, Polska zalicza się do czołówki, jest największym i najsilniejszym ośrodkiem targowym w Europie Środkowo-Wschodniej.
Polska, jako ośrodek targowy, liczy się również na światowej mapie targów, o czym świadczy 18 miejsce wśród 85 regionów na całym świecie, w tym 21 regionów z co najmniej 300 000 m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej.
21 krajów na świecie z co najmniej 300 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej
Polska to największy rynek targowy w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, a polscy organizatorzy targów, na czele z Grupą MTP (Międzynarodowymi Targami Poznańskimi), Targami Kielce oraz Targami w Krakowie są liderami w tym regionie.
W Polsce funkcjonuje 16 obiektów targowych o łącznej powierzchni 415,05 m2. Do największych obiektów pod względem powierzchni należą m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie MTP. Pod względem liczby organizowanych imprez targowych niekwestionowanym liderem jest również MTP z ponad setką tytułów. W czołówce plasują się również Targi Kielce – ponad 70 wydarzeń. W innych ośrodkach targowych liczba targów oscyluje między 10 a 30. Oprócz targów w obiektach organizowane są również kongresy, konferencje, wystawy oraz inne eventy.
Funkcjonalność i design – nasze mocne strony
Większość polskich obiektów targowych pod względem infrastruktury, funkcjonalności i designu należy do czołówki obiektów tego typu w Europie. Są to m.in.:
Międzynarodowe Targi Gdańskie Amber Expo
G2A Arena
Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego
Ponad 600 imprez targowych rocznie
Polskie firmy targowe organizują co roku niemal 600 imprez targowych, w tym ok. 200 profesjonalnych, poddających się audytowi CENTREX – Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Statystyk Targowych i rekomendowanych przez PIPT – Polską Izbę Przemysłu Targowego.
Wśród wydarzeń targowych rekomendowanych przez PIPT są zarówno targi branżowe B2B (dla profesjonalistów), targi konsumenckie B2C (dla szerokiej publiczności), jak i targi w formule mieszanej. Są one cenione przez wystawców, jak i zwiedzających targi. Co roku, przed pandemią, w targach w Polsce uczestniczyło ponad 47 tys. wystawców z Polski i za granicy, wynajmując niemal 1,5 mln m2 oraz ponad 3,1 mln zwiedzających z kraju, jak i z całego świata.
Narzędzie uzupełniające – targi hybrydowe
Istotą targów jest nawiązywanie kontaktu i budowanie relacji, co jest możliwe jedynie przez kontakty bezpośrednie, twarzą w twarz, czyli targi tradycyjne, odbywające się na miejscu. Pandemia przyspieszyła rozwój komunikacji na odległość i działań w przestrzeni wirtualnej i chociaż targi wirtualne nie są w stanie zastąpić targów tradycyjnych, to jednak jako narzędzie uzupełniające i wspierające targi tradycyjne na stałe wpisały się już w stacjonarne imprezy targowe, tworząc targi hybrydowe.
Najwięcej wydarzeń targowych w Polsce odbyła się w branży szeroko pojętego wypoczynku i podróży, hobby i rozrywki oraz branży inżynierii przemysłowej i maszyn. Dużym zainteresowaniem cieszą się również: targi żywność, napojów i HoReCa, targi nieruchomości, targi mebli, targi budownictwa i infrastruktury, a także targi zdrowia, optyki, sprzętu medycznego. Jednak branż, dla których organizowane są targi jest dużo więcej.
Targi w blokach tematycznych
Zgodnie z podziałem funkcjonującym na rynku targowym targi podzielone są na obszary tematyczne.
Najpopularniejsze tytuły imprez targowych, m.in. wskazane w załączonej tabeli, pojawiają się co roku lub cyklicznie co dwa lata i cieszą się nieustająco ogromną popularnością.
Nowe wyzwania i potrzeby rynkowe
Oprócz stałych hitów targowych pojawiają się co roku również nowe wydarzenia. Organizatorzy starają się wyprzedzać trendy i odpowiadać na pojawiające się wyzwania i potrzeby rynkowe. W ostatnim czasie pojawiły się lub pojawią wkrótce takie wydarzenia, jak:
- MTP: Targi Polskich Win i Winnic, EXPOPOWER Międzynarodowe Targi Energetyki
- Targi w Krakowie: Fizjoterapia. Nowoczesna diagnostyka. Odnowa Biologiczna REHAINNOVATIONS., Targów Łowiectwa i Wędkarstwa HUNT & FISH EXPO
- Targi Kielce: IDE International Drone Event – Świat Pomiarów
- Amber Expo Gdańsk: Międzynarodowe Targi Turystyki Medycznej i Profilaktyki Zdrowotnej CURATIO
Większość z przedstawionych targów to imprezy międzynarodowe, w których uczestniczą nie tylko wystawcy czy zwiedzający, ale i kupcy z całego świata, którzy szukają produktów i usług najwyższej jakości. Polacy mogą być dumni. Polska branża meblarska, branża kosmetyczna, stolarka okienna i drzwiowa, sektor bursztynu, branża jachtowa, branża wózków dziecięcych, branża mięsa, żywca, podrobów i przetworów drobiu, sektor hodowli pieczarek czy branża skórzana to dzisiaj potęgi na rynku światowym. W dużej mierze do ich sukcesu tych przyczyniły się targi, na których polscy producenci mogli przedstawić światu swoje produkty. Były to zarówno wymienione wcześniej targi w Polsce, jak i targi za granicą.
Targi zagraniczne – dokąd jeżdżą polscy przedsiębiorcy?
Polskie przedsiębiorstwa mogą brać udział nie tylko w targach w Polsce, ale i w targach za granicą m.in. za pośrednictwem organizatorów wystąpień targowych za granicą oraz przedstawicielstw targów zagranicznych w Polsce. Rekomendowane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego firmy oferujące takie usługi to:
- A.S. MESSE CONSULTING Sp. z o.o., Warszawa
- ELTAR sp. z o.o. , Warszawa
- MAXPOL sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe, Warszawa
- Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o., Poznań
- PERFEKT Anna Rudzka, Stanisławowo k. Białegostoku
- World Expo International sp. z o.o., Bydgoszcz
Autor: dr Beata Kozyra, Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Targowego
Spis treściTable of contents
- Początek
- Wieloletnia tradycja targów
- Polska – największy i najsilniejszy ośrodek targowy w Europie Środkowo-Wschodniej
- 21 krajów na świecie z co najmniej 300 tys. m2 wewnętrznej powierzchni wystawienniczej
- Funkcjonalność i design – nasze mocne strony
- Ponad 600 imprez targowych rocznie
- Narzędzie uzupełniające – targi hybrydowe
- Targi w blokach tematycznych
- Nowe wyzwania i potrzeby rynkowe
- Targi zagraniczne – dokąd jeżdżą polscy przedsiębiorcy?
- Wszystko
- Kalendarz (477)
-
Wydarzenie
Spotkanie networkingowe „Milano meets Polish Design”
Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z Konsulatem RP w Mediolanie i włoskimi partnerami zapraszaj…
ArtykułDopisz się do katalogu promującego polski sektor budowy
Publikacja będzie dostępna bezpłatnie online
-
Wydarzenie
BOOT 2025
Boot Düsseldorf to jedne z największych na świecie targów jachtów i sportów wodnych.
WydarzenieFruit Day by Moldova Fruct 2024
Fruit Day by Moldova Fruct to ważne wydarzenie dla sektora ogrodniczego, które odbywa się w Mołdawii…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.