Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > Kenia – charakterystyka rynku
Artykuł

Kenia – charakterystyka rynku

Kenia to jeden z najbardziej rozwiniętych krajów afrykańskich, ciekawe miejsce do potencjalnej ekspansji dla polskiego eksportera. W poniższym artykule scharakteryzowano pokrótce rynek kenijski, jego główne cechy, szanse, bariery oraz kulturę biznesu.

O kraju

Kenia to niekwestionowany lider w regionie, brama do obszaru Afryki Wschodniej. Jest to regionalne centrum finansowe oraz węzeł handlowy i transportowy, co zawdzięcza usytuowaniu na strategicznych szlakach lotniczych i morskich. Od niemal 10 lat Kenia odnotowuje nieprzerwany wzrost gospodarczy, na poziomie 5-7% rocznie, a wartość kenijskiej gospodarki wzrosła od 2010 r. niemal trzykrotnie. W 2021 r. PKB tego kraju wyniosło ponad 110,3 miliardów USD. Kenię zamieszkuje prawie 55 mln osób, z czego niemal połowa stanowi siłę roboczą tego kraju. Kenia jest również ważnym członkiem Wspólnoty Wschodnioafrykańskiej (East African Community, EAC). To wszystko sprawia, że państwo to jawi się jako interesujące miejsce do inwestycji.

Charakterystyka rynku

Kenia charakteryzuje się dynamicznie rozwijającą się klasą średnią. Jest jednym z krajów afrykańskich, gdzie rośnie ona najszybciej. Z tego powodu coraz więcej konsumentów z Kenii zaczyna doceniać lepszą jakość produktu, nie zwracają uwagi tylko i wyłącznie na niską cenę. Obserwowalne jest także zjawisko szybkiej urbanizacji, coraz więcej osób przenosi się ze wsi do miast. Obecnie ponad 22% ludności kraju mieszka w miastach, a wskaźnik urbanizacji wynosi ok. 4,2% rocznie.

W prowadzonym przez Bank Światowy rankingu Ease of Doing Business Kenia zajęła w 2019 r. 56 miejsce. Jest to bardzo dobry wynik, zaledwie parę lat wcześniej kraj ten plasował się na 113 pozycji. Poprawa wyniku Kenii stanowi najszybszy wzrost w historii tego rankingu.

Ze względu na swoją strategiczną pozycję gospodarczą Kenia bywa nazywana bramą gospodarczą do całego regionu Afryki Wschodniej. Z tego powodu, jeśli uda się zbudować dobre relacje z partnerem kenijskim, eksportowane z Polski produkty będą miały dużą szansę osiągnąć sukces także w Ugandzie, Rwandzie, Tanzanii czy nawet Etiopii. 

W 2021 r. z Polski wyeksportowano do Kenii towary o łącznej wartości ponad 30 mln EUR. Do najczęściej sprzedawanych towarów z naszego kraju należą odzież, części do samolotów lub śmigłowców, przekształtniki, oleje lekkie i preparaty z ropy naftowej lub z minerałów bitumicznych. W tym samym roku eksport z Kenii do Polski wyniósł ponad 59 mln EUR. Do naszego kraju najczęściej wysyłano herbatę, kawę, awokado, ananasy, kwiaty cięte i pąki kwiatowe, tytoń i nasiona warzyw.

Bariery i szanse

W Kenii nie występuje sytuacja dominacji jednej branży nad innymi, mamy do czynienia ze zrównoważonym rozwojem. Mimo to są oczywiście pewne branże, które się wyróżniają. Do perspektywicznych branż na pewno należy zaliczyć dynamicznie rozwijający się sektor Tech/ICT, czyli funkcjonalne aplikacje mobilne, rozwiązania e-commerce, bankowość mobilna, fintech, edutech, itp. Innym interesującym sektorem jest rozwój infrastruktury dla LPG (paliwo przyszłości dla Kenii) oraz budowa infrastruktury OZE – tamy (hybro), geotermiczne, wiatr, solar (PV), co związane jest z aktywnym planem dekarbonizacji i niezależności energetycznej tego państwa. Warto wspomnieć także o wdrażanym przez rząd kenijski od 2019 r.  projekcie tzw. BIG4 Agenda. Jest to program rozbudowy 4 filarów ekonomicznych: (1) Enhancing Manufacturing, (2) Food Security, (3) Universal Health Coverage oraz (4) Affordable Housing.

Kenia może pochwalić się silną demokracją i stabilnością polityczną, a także liberalną, silną i zróżnicowaną gospodarką. Wyróżnia się również dostępnością niedrogiej i licznej siły roboczej, zarówno wykwalifikowanej jak i niewykwalifikowanej oraz kulturą przedsiębiorczości i innowacji.

Jeśli chodzi o bariery, to w Kenii słabo funkcjonuje system importowy. Sprawność takich instytucji jak Urząd Celny czy Biuro Standardów Kenii jest niewielka. Do tego dochodzi problem skorumpowanej służby celnej oraz niektórych ministerstw, np. Ministry of Lands. Do pozostałych barier można zaliczyć powolny i kosztowny system sądowy, powszechne naruszenia praw własności intelektualnej, czy problemy wynikające ze wzbudzającej spore kontrowersje reformy ziemskiej.

Wejście na rynek

Procedura eksportowa jest w dużej mierze obsługiwana przez firmy zewnętrzne, poza Kenią, po to żeby zwalczać korupcję oraz niską jakość sprzedawanych produktów. Regularny regulator jakościowy Kenii zleca szwajcarskim firmom, aby dbały o to, żeby towar importowany do kraju był dobrej jakości. Są w to zaangażowane takie firmy jak SBS czy Intertek .

Pierwszym podstawowym dokumentem, jaki należy mieć, żeby potencjalny partner mógł zacząć procesować zamówienie, jest faktura. Musi być przygotowana w języku angielskim, z podanymi kodami HS. Na jej podstawie powstaje lokalny dokument kenijski tzw. IDF (Import Declaration Form). Należy zgłosić się z nim do polskiego biura SGS albo Interteku z prośbą o wymagania. Te różnią się od siebie w zależności od tego czy jesteśmy producentem, eksporterem czy pośredniczymy w sprzedaży. W przypadku najprostszej procedury, polegającej na szybkiej wysyłce niewielkiej ilości towaru, lokalni pracownicy SGS albo Intertek po otrzymaniu od nas IDF wysyłają dokument do Manili, gdzie Filipińczycy pomagają im zweryfikować, jakie dokumenty są potrzebne, są to najczęściej dokumenty jakościowe.

W przypadku Kenii sama deklaracja jakości to trochę za mało. Jeżeli chcemy sprzedać tam produkt to musimy mieć potwierdzenie jego jakości z zewnętrznego źródła. Można zlecić takie badania międzynarodowej firmie albo uznanej zewnętrznie instytucji, która bada jakość w naszej branży. Dokumentacja musi być przygotowana w języku angielskim.

Inną drogą, bardziej przeznaczoną dla producentów, jest posiadanie wdrożonego ISO. Mając ISO jakościowe 9001 wdrożone w firmie oraz posiadając własny dział jakości, możemy wykonać badanie wewnętrzne. Takie oficjalne badanie, mimo że wewnętrzne, także będzie respektowane.

W sprawie współpracy z lokalnym partnerem warto zwrócić się do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która wyszukuje potencjalnych partnerów, weryfikuje ich i pomaga eksporterom.

Kultura Biznesu

  • Językiem oficjalnym w biznesie  jest angielski. Na co dzień mieszkańcy kraju porozumiewają się w suahili.
  • Społeczeństwo kenijskie jest bardzo otwarte kulturowo. W kraju istnieje duży stopień tolerancji wśród wielu grup społecznych, religijnych i plemiennych.
  • Z powodu silnych wpływów historycznych Wlk. Brytanii istnieje wiele wspólnych cech prowadzenia biznesu pomiędzy Zjednoczonym Królestwem a Kenią. Kenia wciąż jest mocno związana ze swoim byłym kolonizatorem, cały system państwa został zbudowany na systemie brytyjskim.
  • Kultura biznesu mocno oparta jest na bezpośrednich relacjach. Kontakty osobiste, spotkania, imprezy towarzyskie, pamięć rodzinna, wspólne kolacje czy hobby – to wszystko jest bardzo ważne w rozwoju kontaktów biznesowych w tym kraju.
  • Należy respektować elementy kulturowe i religijne np. dzień wolny od pracy w piątek dla muzułmanów, czas modlitwy itd.
  • Z partnerem najlepiej przywitać się uściskiem dłoni, zaczynając od najstarszej osoby w grupie. W sytuacji gdy naszymi rozmówczyniami są muzułmańskie kobiety, grzecznie jest najpierw zapytać, czy uścisk dłoni jest właściwy.
  • Kenijczycy przywiązują wielką uwagę do ubioru. Na spotkanie biznesowe najlepiej ubrać się schludnie i elegancko. Dla mężczyzn najbardziej wskazane są ciemne, formalne garnitury, natomiast dla kobiet kostium ze spódnicą lub spodniami, ewentualnie sukienka.
  • Przez całe spotkanie należy zachowywać się spokojnie i grzecznie. Warto zapytać o zdrowie i rodzinę rozmówcy, z którym się spotykamy. Dobrze jest poświęcić pierwsze 10 minut spotkania na zapoznanie się z partnerem, kim jest, skąd pochodzi itd.
  • Przekazywanie upominków jest bardzo dobrze odbierane. Jeśli nie mamy zbudowanej długoterminowej relacji z partnerem, nie spodziewajmy się, że dostaniemy prezent zwrotny. Dobrym upominkiem jest coś charakterystycznego dla naszego kraju/regionu. W przypadku gdy nasz partner jest muzułmaninem, należy unikać wręczania alkoholu.
  • W Kenii popularne są różnego rodzaju komunikatory, jak np. WhatsApp. To przez nie odbywa się znaczna część korespondencji, maile używane są tylko do przesyłania dokumentów. Wszelkiego rodzaju broszury i prezentacje także dobrze jest wysyłać do kenijskich interesariuszy poprzez WhatsApp.
  • Ponieważ biznes w Kenii mocno oparty jest na relacjach, należy pielęgnować zdobyte już kontakty. Pamiętajmy zarówno o sprawach biznesowych, jak i prywatnych. Każde spotkanie dobrze jest rozpocząć krótką rozmową dotyczącą tego, co słychać u naszego partnera. Relacje z partnerami dobrze jest pielęgnować i podtrzymywać poprzez WhatsApp, wysyłając np. treści z życzeniami świątecznymi.

Źródło: Webinar PAIH „Biznes w Kenii. Poznaj rynki afrykańskie przed Expo 2020 Dubai”, 14.10.2021. 

Więcej o Kenii przeczytasz w dziale Kierunki eksportu

  • Wszystko
  • Aktualności (512)
  • Wiedza (6)
  • Kalendarz (7)
  • Centrum Wsparcia (320)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.