Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > E-commerce w Szwajcarii: Ricardo.ch, Galaxus.ch – prawo, VAT, cło i logistyka
Artykuł

E-commerce w Szwajcarii: Ricardo.ch, Galaxus.ch – prawo, VAT, cło i logistyka

Szwajcarzy w porównaniu z Niemcami wydali w 2018 roku prawie dwa razy więcej pieniędzy na osobę podczas zakupów w sieci. Również prawie dwa razy większe jest PKB “na głowę” (nie uwzględniając siły nabywczej). W przeciwieństwie do sprzedaży internetowej w krajach Unii Europejskiej sprzedaż i wysyłka towaru do Szwajcarii jest zdecydowanie bardziej skomplikowana. Sprzedawca musi uporać się z procedurami celnymi, zwrotami, podatkami oraz nieznanymi marketplace’ami. Przedstawiamy najważniejsze aspekty e-commerce w Szwajcarii. Jest całkiem spora szansa, że Twój produkt nie będzie miał dużej konkurencji, a przeszkody po przeczytaniu tego artykułu będzie można łatwo wyeliminować, czy ominąć. Warto spróbować!

Jakie marketplace’y istnieją w Szwajcarii?

Szwajcaria jest krajem w centrum Europy i Unii Europejskiej, ale nie będąc jej krajem członkowskim – także krajem nieznanym dla sprzedawców. Przedstawiamy najważniejsze platformy sprzedaży i charakterystykę e-commerce w Szwajcarii.

Wykres przedstawiający popularność poszczególnych e-sklepów w Szwajcarii.
Najważniejsze platformy sprzedaży onilne w Szwajcarii (https://e-commerce.post.ch/onlinehandel/de/)

Sondaże wskazują na to, że Szwajcarzy korzystają głównie ze szwajcarskiej platformy Ricardo oraz Amazona. Ricardo.ch istnieje od 1998 roku i podobnie jak Allegro w Polsce stanowił lokalny marketplace. Tak było zanim w tym kraju pojawiły się eBay, czy Amazon. Na Ricardo.ch jest aktywnych 3,2 mln sprzedawców i 1,9 mln produktów, a codziennie odbywa się ponad 20 tys. transakcji sprzedaży. Platforma i większość aukcji jest dwujęzyczna – w języku niemieckim i francuskim. Podobnie jak Allegro Ricardo jest otwarte zarówno dla sprzedawców prywatnych, jak i przedsiębiorców. Aukcje mogą być licytacją lub ofertą typu “kup teraz”. Kupujący ma możliwość skorzystania z następujących form płatności: karta kredytowa, przelew, za pobraniem, TWINT czy Apple Pay. Niestety nie ma możliwości skorzystania z płatności za pomocą PayPala.

Wysyłka jest możliwa za pomocą: poczty, spedycji, odbioru osobistego lub przy wsparciu innych firm kurierskich. O wysokości kosztów wysyłki decyduje sprzedawca. Jedyną wspieraną przez Ricardo.ch walutą jest frank szwajcarski. Ricardo.ch nie przyjmuje wszystkich sprzedawców. Aby utworzyć konto, platforma wymaga wielu danych, dokumentów oraz informacji o produktach, jakie chcemy wystawić do sprzedaży. Wymagane są również referencje sprzedaży na innych platformach europejskich.

Znaczenie Amazon & eBay w Szwajcarii

Na drugim i trzecim miejscu po Ricardo.ch znajdują się dobrze wszystkim znane Amazon oraz eBay. Amazon w marcu 2018 roku nawiązał partnerstwo z pocztą szwajcarską. Szwajcarzy mogą korzystać z niemieckiej wersji Amazona i w przypadku wielu produktów FBA mają darmową i szybką wysyłkę. Mimo że wiele produktów nie jest wysyłanych do Szwajcarii, obywatele tego kraju wciąż tam zamawiają. Liczne firmy udostępniają niemieckie adresy, skąd paczki są odsyłane dalej do Szwajcarii lub można je stamtąd odebrać osobiście.

Nieco inaczej do tematu podchodzi eBay, który w 2001 roku otworzył szwajcarską wersję platformy. Niestety, patrząc na obroty eBay.ch w porównaniu do Ricardo.ch, na niewiele to się zdało. Znana sytuacja z Polski, prawda? Na początek zalecamy rozpocząć sprzedaż na Ricardo.ch.

Dochody, które przynoszą poszczególne platformy sprzedażowe
eBay.ch vs. Ricardo.ch = eBay.pl vs. Allegro.pl…

Podatki i opłaty celne: Kiedy zachodzi obowiązek płacenia podatków oraz opłat celnych w przypadku sprzedaży lub wysyłki towaru do Szwajcarii?

VAT jest płacony w Szwajcarii na wwożone produkty i jest określany podatkiem importowym. Jest naliczany na każdy rodzaj towaru, nawet darmowe przesyłki. Jego wysokość to: 7,7% lub 2,5% w przypadku żywności i innych towarów podstawowych. Towar o deklarowanej wartości poniżej 65 CHF (7,7% VAT) lub 200 CHF (2,5% VAT) nie jest objęty podatkiem VAT ani opłatami celnymi. Deklarowana wartość to cena towaru  + koszt wysyłki. Uwaga! Od 1.01.2019 w Szwajcarii istnieje próg 100 tys. CHF, po którego przekroczeniu sprzedawca musi uzyskać szwajcarski NIP i płacić w Szwajcarii podatek VAT nawet dla paczek o wartości poniżej 65 CHF (7,7% VAT) lub 200 CHF (2,5% VAT). Obowiązki dla osób zobligowanych do płacenia VAT-u w Szwajcarii (za towar powyżej kwoty wolnej lub po przekroczeniu progu 100 tys. CHF):

  • wpis do rejestru VAT,
  • wyznaczenie przedstawiciela podatkowego,
  • tworzenie faktur zgodnych ze szwajcarskim NIPem: VAT jest teraz częścią faktury dla konsumenta i jest obowiązkiem przedsiębiorcy – nie ma już możliwości delegowania obowiązku VAT na konsumenta,
  • przesyłki lub etykiety muszą posiadać identyfikowalnego nadawcę i szwajcarski numer VAT/UID,
  • tworzenie kwartalnej deklaracji VAT,
  • możliwość zwrotu podatku VAT od usług płaconych z wyprzedzeniem (wysyłka, marketing itp.).

Jakie są opłaty celne w Szwajcarii?

Towary wysyłane przez sprzedawców zagranicznych do kupującego w Szwajcarii są objęte opłatami celnymi. W zależności od rodzaju produktu naliczane są koszty według wagi. Wysokość opłat można oszacować za pomocą kalkulatora. Jeżeli towar warty mniej niż 6 tys. € został wyprodukowany w kraju Unii Europejskiej i na fakturze znajduje się poniższa deklaracja, to nie podlega on ocleniu. „Der Ausführer der Waren, auf die sich dieses Handelspapier bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben, präferenzbegünstigte****KRAJ POCHODZENIA**** Ursprungswaren sind”.

Kto płaci za VAT i opłaty celne?

Zarówno podatek VAT, jak i opłaty celne zazwyczaj płaci kupujący, który w zagranicznym sklepie internetowym lub marketplace jest traktowany jako importer. Jeżeli decydujemy się na sprzedawanie na szwajcarskim marketplace (np. Ricardo.ch), to musimy klienta poinformować o cenie końcowej z wszystkimi opłatami celnymi i VAT-em, jakie dochodzą do ceny produktu z aukcji.

Klient szwajcarski. Języki i preferencje

  • Język stron produktowych

W Szwajcarii stosowane są trzy języki urzędowe: niemiecki, francuski, włoski oraz romansz (retoromański). Głównym językiem dla 63% Szwajcarów jest język niemiecki, dla 23% francuski oraz dla 8% włoski. Opisy produktów powinny zatem być tłumaczone na język niemiecki oraz francuski. Należy zwrócić uwagę na to, że gwara Schweizerdeutsch jest podobna do niemieckiego, ale istnieją pewne różnice. Pod kątem SEO należy zwracać uwagę na to, że np. opona w Szwajcarii to nie “Reifen”, tylko “Pneu”. Zalecamy sprawdzić najważniejsze słowa kluczowe np. za pomocą słownika online.

  • Informacje na stronie produktowej

Szwajcarzy życzą sobie informacji o ostatecznych kosztach zamawianego produktu. Również o wysokości VAT-u i opłatach celnych. Zalecamy dokładne sprawdzenie całej “ścieżki” zamówienia, aby uniknąć negatywnych komentarzy ze względu na niespodziewane koszty.

  • Preferowane opcje płatności

Najpopularniejszą formą płatności w Szwajcarii jest płatność z odroczonym terminem. 85% z zapytanych 10 tys. osób preferuje taką płatność, 79% deklaruje również chęć płacenia kartą kredytową. PayPal używany jest jedynie przez 35% i nie jest wszędzie dostępny (np. na Ricardo.ch).

  • Optymalizacja mobilna

Szwajcarzy coraz częściej dokonują zakupów przez urządzenia mobilne. Prawie połowa kupujących używa smartfona lub tabletu podczas zakupów online.

Aspekty prawne: Jakie prawo obowiązuje sprzedawców zagranicznych w Szwajcarii?

  • Odstąpienie od umowy i zwroty

Jeżeli regulamin zakupów w sklepie zawiera informacje o obowiązującym polskim lub niemieckim prawie, to zakupy w tym sklepie są zawierane w oparciu o te właśnie przepisy. Podobnie na eBay.ch można umieścić taki zapis w regulaminie AGB.

Wielkim zmartwieniem dla osób zainteresowanych sprzedażą w Szwajcarii są zwroty. I tutaj mamy dobrą wiadomość, bowiem w Szwajcarii nie ma obowiązku akceptowania zwrotu od konsumentów. Dotyczy to również Ricardo.ch (Regulamin Ricardo.ch pkt. 6.2.6 A).

  • Wady produktu

Nawet jeżeli AGB regulują stosowanie prawa niemieckiego, to jeżeli prawo szwajcarskie przewiduje korzystniejsze warunki dla konsumenta, muszą one zostać zachowane. Przykładem jest produkt, który dotarł do konsumenta uszkodzony. Według prawa niemieckiego sprzedawca ma w takiej sytuacji prawo do naprawy lub zastąpienia produktu działającym egzemplarzem. Prawo szwajcarskie z kolei przyznaje konsumentom w takiej sytuacji prawo do natychmiastowego odstąpienia od umowy (konsument zwraca towar, sprzedawca zapłacone pieniądze).

Podsumowanie

Szwajcaria z pewnością jest krajem, którego obywateli stać na Twoje produkty. Przygotuj się dobrze do “wejścia” na rynek, skontaktuj się ze swoim partnerem logistycznym, sporządź plan i ruszaj! Zalecamy na początek wybrać marketplace – Ricardo.ch. Setup.pl zajmie się zaplanowaniem Twojego “wejścia” na rynek szwajcarski, założeniem konta i pozyskaniem zezwolenia na sprzedaż na nim, stworzeniem aukcji oraz konfiguracją konta. Nasi partnerzy pomogą w bezproblemowej wysyłce i przygotowaniu dokumentacji celnej.

Aktualizacja 22.10.2020: Jak kupują Szwajcarzy w Internecie w czasach pandemii?

Handel internetowy w Szwajcarii „urósł” bardzo mocno w czasie kryzysu wywołanego pandemią. Według badań przeprowadzonych przez Wyższą Szkołę Nauk Stosowanych w Zurychu (ZHAW), połowa dostawców usług internetowych odnotowała wzrost obrotów o ponad 20%. W ramach swojego reprezentatywnego „Badania detalistów internetowych 2020”, ZHAW zebrał dane z 330 sklepów internetowych w okresie od 6 maja do 13 sierpnia. Według ZHAW, zarówno małe jak i duże sklepy internetowe w sektorze B2C i B2B skorzystały z tego wzrostu. „Wiele sklepów internetowych odnotowało wzrost obrotów nawet o 1500%. Szczególnie dużo kupowano żywności, artykułów do majsterkowania i produktów sportowych. Powodem tego jest fakt, że konsumenci coraz częściej dokonują zakupów w Internecie z powodu miejscowych lockdownów lub w celu uniknięcia wizyt w sklepach stacjonarnych. Ponadto, wiele osób pracowało w trybie home-office, w wyniku czego spędzało znacznie więcej czasu w domu i zmieniało sposób spędzania wolnego czasu.

E-commerce w Szwajcarii w liczbach

W ciągu 60 sek. szwajcarscy konsumenci kupują w szwajcarskich sklepach internetowych towary o wartości 19 596,65 CHF. Z tej kwoty około 15 873 CHF wydawanych jest w szwajcarskich sklepach internetowych, a 3 723 CHF na minutę płynie ze Szwajcarii do międzynarodowych sklepów internetowych. W szwajcarskim handlu cyfrowym na minutę przypada średnio 178 zamówień. Zamówienie zawiera jedną do kilku pozycji, ponieważ w ciągu minuty kupuje się 391 produktów.

W ciągu minuty wysyłanych jest 313 paczek, 32 z nich są w drodze powrotnej do sprzedawcy jako zwroty. Jednak więcej niż zwróconych paczek dociera do Szwajcarii jako małe przesyłki z Azji i reszty świata: 58 pozycji jest wysyłanych co minutę, z czego 39 z Azji.

Dostawcy usług logistycznych pokonują około 582 km na minutę, aby dostarczyć listy i paczki. Jest to ułamek odległości pokonywanej przez transport prywatny, który pokonuje 117.067 kilometrów na minutę.

Jeśli zakupy dokonywane są u sprzedawców zagranicznych, karta kredytowa (w tym poprzez Paypal) jest używana częściej niż podczas zakupów u sprzedawców ze Szwajcarii. 30 zamówień na minutę jest płaconych kartą kredytową za granicą, w Szwajcarii jest nieco mniej, mianowicie 26 zamówień na minutę. Najpopularniejszą metodą zakupów u szwajcarskich kupujących nadal jest zakup z odroczonym terminem płatności. Opcję tę wybiera 124 kupujących na minutę.

Artykuł pojawił się w serwisie informacyjnym ecommercenews.pl, wydawanym przez naszą firmę zrzeszoną Setup.pl.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak sprawnie wykorzystać specyfikę danego rynku, zapoznaj się z naszymi dodatkowymi materiałami tutaj

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.