Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Wiedza > 1, 2, 3… Cyfrowy świat patrzy! Czyli co słychać w branży gamingowej?
Artykuł

1, 2, 3… Cyfrowy świat patrzy! Czyli co słychać w branży gamingowej?

Polski sektor gamingowy rozwija się dynamicznie. Wartość przychodów z produkcji z roku na rok rośnie. Według Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wartość przychodów z branży w 2020 r. wynosiła ponad 936 milionów euro. Czym jest gaming? Jaka jest charakterystyka sektora i gdzie się udać, by spotkać jego przedstawicieli?

Czym jest Gaming?

Termin gaming pochodzi od angielskiego słowa game oznaczającego grę. Pojęcie ukształtowało się mniej więcej pod koniec XX wieku pod wpływem rosnącego zainteresowania grami przeznaczonymi na komputery PC i konsole PlayStation. Szczególnie na przełomie lat 90. XX wieku oraz pierwszego dziesięciolecia XXI popularyzacja gier przyczyniła się do rozwoju kreatywnych branż powiązanych z sektorem IT. Zadaniem nowych specjalistów stało się projektowanie i wdrażanie produktów o charakterze czysto rozrywkowym. Również w Polsce dostęp do tzw. wolnego rynku spowodował popularyzację zarówno samych gier, jak i wzrost zainteresowania możliwością produkcji gier dla konsumentów lokalnych i zagranicznych. Obecnie dostęp do gier produkcji polskiej i tych zagranicznych jest powszechny. Co więcej na rynku funkcjonują również specjalne sprzęty przeznaczone wyłącznie do celów rozrywkowych tzw. komputery i laptopy gamingowe.

Charakterystyka branży

Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z 2021 r. 96 proc. przychodów polskiego sektora gier pochodzi z eksportu. Natomiast wartość polskiego rynku gier jest generowana przez produkty pochodzące z importu – ich udział jest szacowany nawet na 97 proc. generowanych przychodów. Polskie firmy z branży gier skupiają się przede wszystkim na oferowaniu wysokiej jakości produktów i usług. Warto też zaznaczyć, że wyprodukowane przez rodzimych specjalistów gry są przeznaczane przede wszystkim na komputery. Wersji przeznaczonych na takie konsole jak Xbox, Nintendo, czy PlayStation powstaje mniej. Niejednokrotnie pojawiają się one nawet rok po wydaniu wersji komputerowej.

Kapitał ludzki

W 2021 r. w branży gamingowej było zatrudnionych 12 110 osób. Wśród zatrudnionych dominowali mężczyźni. Tylko 25 proc. wszystkich pracowników stanowią kobiety. Warto również zaznaczyć, że kapitał ludzki w tej branży stanowią również obcokrajowcy. Według ostatnich danych ponad 8 proc., tj. 1 tys. osób zatrudnionych pochodziło spoza granic RP. Wzrost zainteresowania pracą w branży nie pozostaje obojętny edukatorom – na polskich uczelniach obecnie funkcjonuje ok. 60 kierunków kształcących przyszłe pokolenia specjalistów od gier.

Wydarzenia branżowe

Rozrost branży oraz zainteresowania grami i sprzętami przeznaczonymi do grania przyczynił się do powstania wydarzeń dla przedstawicieli sektora i fanów tej formy rozrywki. Obecnie w Polsce funkcjonują dwa największe wydarzenia branżowe. Oba służą integracji jej przedstawicieli, natomiast tylko jedno z nich jest również przeznaczone dla konsumentów.

Poznań Game Arena

Poznań Game Arena (PGA) to największe i jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu. W październiku 2022 na terenie Miejskich Targów Poznańskich odbędzie się już 15 edycja targów. Pierwsza edycja wydarzenia odbyła się w 2004 r. jako targi integrujące wielbicieli gier tradycyjnych i komputerowych. Z czasem PGA zaczęło się rozrastać. Zdecydowano wówczas, że zostanie podzielone na 3 sekcje tematyczne. W takiej wersji wydarzenie odbywało się do 2009 r. Wzrost jego popularności doprowadził do konieczności wprowadzenia zmian w programie. Po dwuletniej przerwie Poznań Game Arena powróciła w 2012 r. już jako wydarzenie przeznaczone wyłącznie dla wielbicieli świata gier wirtualnych. Od 2015 r. program wydarzenia wzbogacono o konferencję Game Industry Conference (GIC) oraz Stars4Fans, czyli spotkanie znanych osobistości z fanami.

Warto podkreślić, że dane pozyskane w 2021 r. podczas Game Industry Conference zostały wykorzystane przez PARP do sporządzenia raportu o branży. Według danych dostępnych na stronie organizatora w Poznań Game Arena dotychczas uczestniczyło prawie 600 tys. osób oraz odbyło się ok. 250 premier i przedpremier. Przy czym warto zaznaczyć, że dotychczas prezentowane były głównie gry. Wyjątki stanowiły premiery nowych technologii jak np. w 2006 r. prapremiera konsoli Nintendo Wii.

Digital Dragons

Kolejnym istotnym dla branży wydarzeniem, przeznaczonym wyłącznie dla specjalistów, jest organizowana przez Krakowski Park Technologiczny konferencja Digital Dragons. Digital Dragons odbywa się w drugiej połowie maja, w centrum kongresowym ICE Kraków. Wydarzenie służy zarówno integracji specjalistów, wymianie informacji, jak i celom wystawienniczym. Poza wydarzeniem stacjonarnym organizatorzy oferują również możliwość udziału online w ramach konkursu pt. Indie Showcase oraz strefy Business Networking.

Konkurs Indie Showcase służy nagradzaniu najlepszych gier stworzonych przez niezależnych, mniejszych producentów. Natomiast strefa Business Networking, ma służyć nawiązywaniu kontaktów biznesowych. Wirtualny konkurs nie jest jedynym, który odbywa się podczas krakowskiej konferencji. Najważniejszym konkursem wydarzenia jest odbywający się w formule stacjonarnej Digital Dragon Awards.

Digital Dragon Awards to aktualnie najważniejsza nagroda w branży. Nagrodę można otrzymać w jednej z 6 kategorii: Best Polish Game, Best Polish Mobile Game, Best Polish Game Design, Best Polish Game Art, Best Polish Game Soundtrack, Best Foreign Game. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2012 r.  Pierwszą nagrodę otrzymała wówczas 2. część kultowej gry, inspirowanej dziełem Andrzeja Sapkowskiego pt. Wiedźmin.

Tegoroczna edycja Digital Dragons zgromadziła ok. 2 100 uczestników, w tym wydawców, producentów i twórców. Kolejna jest planowana w drugiej połowie maja 2023 roku.

Inne wydarzenia

Warto zaznaczyć, że poza wyżej wymienionymi wydarzeniami m.in. w Warszawie odbywają się również mniejsze spotkania. Należą do nich m.in. Gamedevowe pogaduchy oraz MeetUP-y organizowane przez Polskigamedev.pl. W obu przypadkach wydarzenia mają swobodny charakter i są przeznaczone wyłącznie dla przedstawicieli branży. Poza częścią oficjalną, skupiającą się wokół omawiania konkretnych problemów przewidziana jest również część rozrywkowa.

Pełna wersja raportu o sektorze gamingowym (w j. ang.) dostępna jest na stronie PARP.

  • Wszystko
  • Aktualności (29)
  • Wiedza (11)
  • Kalendarz (71)
  • Centrum Wsparcia (60)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.