Portal do świata polskiego eksportu

Trade.gov.pl

Czytaj tylko te treści, które Cię interesują -  dopasuj Trade do siebie

Strona główna > Nowelizacja prawa dla branży e-commerce – Dyrektywa Omnibus

Nowelizacja prawa dla branży e-commerce – Dyrektywa Omnibus

Noworoczne wyprzedaże, promocje oraz akcje opróżniania magazynów będą musiały być prowadzone w inny sposób niż dotychczas. Od 1 stycznia 2023 roku na podstawie Ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw jak również rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, zmianie ulegają zasady funkcjonowania branży e-commerce oraz system oznakowania produktów.

Opublikowana 12 grudnia br. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych (ISAP) tekst Ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw wraz z upublicznionym 27 grudnia br. Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług w znaczny sposób wpływają na dotychczasowy charakter branży e-commerce. Oba akty prawne mają na celu m.in. wprowadzenie bardziej radykalnych środków ochrony praw konsumenta. Zmiana zasad związana jest z wymogami prawodawstwa unijnego. Nowe przepisy obejmują zarówno sklepy stacjonarne jak i internetowe.

Według publikacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z dn. 12 sierpnia i 4 listopada br. nowe przepisy są ściśle związane z uchwaloną przez Komisję Europejską 27 listopada 2019 r. tzw. Dyrektywą Omnibus. Celem dyrektywy jest nałożenie na sprzedawców dodatkowych obowiązków informacyjnych.

Dotychczas przedsiębiorcy byli zobowiązani do podawania informacji o:

  • Cenie sprzedaży produktu
  • Cenie za jednostkę miary

Dyrektywa Omnibus przewiduje dodatkowe obowiązki dla zbywców, które mają korzystnie wpłynąć na kwestie realizacji świadomych zakupów oraz przejrzystości cen w przypadku obniżek i promocji. Powodem wprowadzenia nowych zasad miały być coraz częstsze praktyki polegające na wystawianiu fałszywych opinii oraz częstych zmianach cen. Uwagę Komisji Europejskiej szczególnie przykuły akcje promocyjne organizowane m.in. w ramach tzw. „Black Friday”.

Wejście w życie nowych przepisów może mieć dość istotny wpływ na branżę e-commerce. O ile dotychczas część portali była uznawana jedynie za witryny ogłoszeniowe, o tyle w świetle nowych przepisów, właściciele podobnych domen powinni poważnie rozważyć możliwości wprowadzania nowych funkcji do swoich serwisów.

Według danych PARP, Państwa członkowskie były zobowiązane do przyjęcia przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy do 28 listopada 2021 r. Zgodnie z założeniami stosowne zapisy miały wejść w życie najpóźniej 28 maja 2022 r. W Polsce, podobnie jak w kilku innych krajach członkowskich, nastąpiło opóźnienie wdrożenia przepisów dyrektywy.

Odpowiedź Parlamentu na unijne wymogi

12 grudnia br. w Internetowym Systemie Aktów Prawnych (ISAP) ukazał się tekst Ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Akt prawa wprowadza zmiany w aż 6 ustawach. Warto nadmienić, że wśród wielu zmian w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta pojawiają się m.in. zapisy na temat:

  • Definicji – danych osobowych, internetowej platformy handlowej, dostawcy internetowej platformy handlowej
  • Nowych obowiązków dostawców internetowych platform handlowych
  • Obowiązków informacyjnych
  • Okresu odstąpienia od umów zawartych na odległość
  • Ograniczeń w możliwości przetwarzania danych osobowych

W ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ustawodawca wprowadził zmiany w przepisach, związanych z odpowiedzialnością karną. Szczególnie w art 106 i 111.

W ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym natomiast poruszono m.in. kwestie:

  • Definicji, w tym rozbudowane zostało pojęcie produktu oraz wprowadzono pojęcia plasowania i internetowej platformy handlowej
  • Wprowadzania w błąd poprzez oferowanie podobnych towarów
  • Zakresu obowiązków informacyjnych
  • Zakresu obowiązków względem weryfikacji źródeł informacji handlowej
  • Rozszerzenia praw konsumenta w przypadku stwierdzenia nieuczciwych praktyk

W ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, poza rozszerzeniem definicji, pojawił się również obowiązek umożliwiania porównania cen oraz zapisy na temat potencjalnych kar, w przypadku niestosowania się do przepisów. Omówione powyżej przepisy dotyczą zarówno szeroko pojętych akcji promocyjnych jak i sposobu oznakowania towarów w sklepach stacjonarnych i internetowych.

Pełny tekst ustawy znajduje się w Internetowym Systemie Aktów Prawnych ISAP:

Odpowiedź Ministra Rozwoju i Technologii na unijne wymogi

Opublikowane 27 grudnia br. rozporządzenie stanowi odpowiedź Ministerstwa Rozwoju i Technologii na wymogi unijne w kwestii informacji cenowej. Zgodnie z jego treścią od nowego roku każdy sprzedawca będzie zobligowany do informowania potencjalnych nabywców o:

  • Cenie sprzedaży produktu
  • Cenie za jednostkę miary
  • Wcześniejszej cenie stosowanej przez podmiot gospodarczy

Pełny tekst rozporządzenia znajduje się w Internetowym Systemie Aktów Prawnych ISAP:

Nowe przepisy zawarte zarówno w ustawie jak i rozporządzeniu będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 r.

Więcej informacji o Dyrektywie Omnibus oraz związanych z jej wprowadzeniem obowiązkach informacyjnych dla e-sprzedawców oraz w zakresie cen znajduje się na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Więcej informacji na temat branży e-commerce znajduje się w zakładce Cyfrowy eksport.

  • Wszystko
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.