Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, pomysłowość, zaradność, kreatywność, wykształcona kadra pracowników i potencjał intelektualny w zestawieniu z globalną konkurencyjnością polskich firm prowadzi do sytuacji, w której usługi i produkty IT-ICT mogą stać się główną wartością polskiego eksportu.
Wartość rynku IT w Polsce to około dziesięć miliardów dolarów, co czyni Polskę drugim rynkiem usług informatycznych w Centralno-Wschodniej Europie i stawia ją w pierwszej dwudziestce międzynarodowych rankingów. Prognozowany wzrost branży IT-ICT wynika ze zwiększonej produkcji sprzętu komputerowego, zapotrzebowania na zabezpieczenia komputerowe i wzrost usług IT.
Polskie produkty z sektora IT-ICT są eksportowane do osiemdziesięciu państw na świecie. Największą popularnością cieszą się m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Czechach i Francji.
Dla państw unijnych atutem polskiego rynku usług IT-ICT jest:
- bliskość kulturowa
- uregulowania prawe
- opłacalność inwestycyjna
Sukcesem branży IT stało się wykorzystanie polskiego programu "Rover and Orbiter Delta Mars" w analizie i badaniach powierzchni Marsa prowadzonych przez NASA.
W ostatnich latach widocznych jest również rozwój sektora gier komputerowych, który staje się polskim wiodącym towarem eksportowym.
Polskie gry zdobyły nagrody na prestiżowym konkursie European Games Awards w takich dziedzinach jak:
- Najlepszy design
- Najlepsza gra na świecie
- Najlepsze wydanie specjalne
- Najlepszy dźwięk
Od 2017 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadzi stronę internetową dedykowaną Branżowemu Programowi Promocji IT/ICT.
***
Informacje pochodzą z: Made in Poland. Марка польской экономики. Warszawa 2014; Польская экономика. Перспективные секторы, польские фирмы и их продукция, Warszawa 2014.