W okresie styczeń-maj 2022 r. wzrósł eksport żywności
21.11.2022
Zgodnie z raportem przygotowanym przez Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, w okresie od stycznia do maja 2022 r., sprzedaż towarów rolno-spożywczych za granicę wyniosła 17,9 mld EUR (82 mld zł). Jest to wynik o 21,9% wyższy od osiągniętego w porównywalnym okresie rok wcześniej.
Wzrost wartości eksportu wynika z korzystnego dla eksporterów kursu złotego względem euro, dzięki czemu polskie produkty rolno-spożywcze były bardziej konkurencyjne na rynku. Wpływ na przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej przez krajowych eksporterów miały również wysokie ceny żywności na rynku światowym, spowodowane m.in. globalnymi czynnikami inflacyjnymi.
Wyższe tempo wzrostu w porównaniu do roku poprzedniego, pokazuje, że polscy przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej dobrze radzą sobie na rynku międzynarodowym, a popyt na polskie produkty wciąż rośnie. Dobre wyniki uzyskiwane w eksporcie świadczą także o rosnącej aktywności polskich przedsiębiorstw w kierunku dywersyfikacji relacji biznesowych na rynkach krajów trzecich oraz wysokiej jakości oferowanych produktów.
Produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski, podobnie jak w poprzednich latach, głównie na rynki Unii Europejskiej. W okresie styczeń–maj 2022 r. dostawy do krajów UE wygenerowały ponad 13,3 mld EUR (wzrost o 27%), co stanowiło 75% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, a na trzecim Stany Zjednoczone. Naszym największym partnerem gospodarczym wciąż są Niemcy. Eksport do tego kraju w okresie styczeń–maj 2022 r. wyniósł 4,5 mld EUR i był o 26% większy niż przed rokiem.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń–maj 2022 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości ponad 4,5 mld EUR, o 8% większej niż w okresie pięciu pierwszych miesięcy 2021 r. Eksport do krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) wzrósł o 12%, do 3,8 mld EUR.
W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych dominowały mięso i przetwory mięsne. W okresie styczeń–maj 2022 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej w ramach tej grupy towarowej były o 37% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,7 mld EUR, stanowiąc 20% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. Największy udział w wartości eksportu miały: mięso drobiowe (43% – 1,6 mld EUR), mięso wołowe (23% – 842 mln EUR) przetwory mięsne (23% – 834 mln EUR) oraz mięso wieprzowe (9% – 317 mln EUR). Drugą pod względem wartości pozycję z 13% udziałem w eksporcie produktów rolno–spożywczych z Polski zajmowało ziarno zbóż i przetwory, których łączna sprzedaż, w porównaniu z okresem styczeń–maj 2021 r., wzrosła o 20%, do 2,3 mld EUR.
Wzrost wartości eksportu odnotowano także w przypadku tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 2%, do 1,7 mld EUR), produktów mlecznych (o 39%, do 1,5 mld EUR), cukru i wyrobów cukierniczych (o 17%, do 1,2 mld EUR), a także warzyw i przetworów (o 15%, do 0,8 mld EUR) oraz owoców łącznie z przetworami (o 12%, do 0,7 mld EUR).
Pełen raport przygotowany przez Biuro Analiz i Strategii KOWR znajdziesz tutaj
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
- Tel.: +48 22 376 76 76
- E-mail: kontakt@kowr.gov.pl
- Wszystko
- Aktualności (29)
- Wiedza (22)
- Kalendarz (106)
- Centrum Wsparcia (57)
-
Artykuł
Polska żywność ceniona w Europie i na całym świecie
Wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w 2022 r. wyniosła 47,6 mld euro
-
Artykuł
Jak odnieść sukces na rynkach nietradycyjnych?
Ostatnio coraz więcej polskich firm z większym lub mniejszym sukcesem próbuje swoich sił na rynkach …
ArtykułProekologiczna transformacja Meksyku
Meksyk, kojarzony przede wszystkim z wypoczynkiem, atrakcyjnymi plażami, tequilą, pikantną kuchnią i…
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na targach Natural Products Expo West 2024
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza firmy z branży produktów naturalnych (żywność, napoje, k…
WydarzenieFruit Day by Moldova Fruct 2024
Fruit Day by Moldova Fruct to ważne wydarzenie dla sektora ogrodniczego, które odbywa się w Mołdawii…
-
Oferta wsparcia
Szkolenia i webinaria z zakresu handlu zagranicznego
Dzięki szkoleniom oferowanym przez KIG pozyskasz nowe lub zaktualizujesz dotychczasowe informacje w …
Oferta wsparciaKonferencje i seminaria międzynarodowe
Jeśli chcesz uzyskać wiedzę o danym rynku zagranicznym, poznać możliwości i trendy w danej branży, n…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.