Sześć trendów na chińskim rynku żywności i napojów
19.01.2023
Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przygotowało przegląd najgorętszych trendów na chińskim rynku żywności i napojów.
Mniej mięsa
Statystyki pokazują, że 28 proc. całkowitej konsumpcji mięsa na świecie, w tym połowa wieprzowiny, przypada na Chiny. Wkrótce jednak może się to zmienić. Młode pokolenie Chińczyków staje się coraz bardziej świadome zarówno w kwestiach zdrowotnych, jak i pochodzenia żywności. W związku z tym z roku na rok rośnie w siłę rynek roślinnych substytutów mięsa – szacuje się, że w 2030 r. osiągnie on wartość 15,5-22 mld eur.
Wysokiej jakości dania gotowe
W ostatnich latach w Chinach dynamicznie rozwija się rynek dań gotowych. Pandemia sprawiła, że w związku z przymusowym pozostaniem w domu znacząca część społeczeństwa musiała przygotowywać posiłki samodzielnie. Raport firmy doradczej iiMedia Research pokazuje, że wartość tego segmentu w zeszłym roku wynosiła 345,9 miliardów juanów (47,1 mld eur), co oznacza wzrost o 19,8 proc. r/r. Szacuje się, że do 2026 roku wzrośnie do 1,07 biliona juanów (146,4 mld euro).
Więcej diet
Ponad dziewięć milionów postów pojawia się w wynikach wyszukiwania słowa kluczowego „odchudzanie” na chińskiej platformie lifestylowej Xiaohongshu. Plany dietetyczne, takie jak post przerywany, keto lite, świadome jedzenie, dieta niskowęglowodanowa i bezcukrowa, są coraz częściej obecne w chińskich mediach społecznościowych i reklamowane przez influencerów.
Napoje bezalkoholowe
Spożycie alkoholu w Chinach w ostatnich 30 latach rośnie i szacuje się, że do 2030 roku osiągnie 10 litrów czystego alkoholu na mieszkańca rocznie, przewyższając tym samym Stany Zjednoczone. W przypadku osób młodych sytuacja wygląda jednak nieco inaczej – w tej grupie obserwuje się odchodzenie od tradycyjnych alkoholi na rzecz napojów niskoalkoholowych i bezalkoholowych. Ponadto w Chinach rośnie popyt na wodę gazowaną i napoje gazowane.
Więcej kawiarni
Statystyki pokazują, że rynek kawy w Chinach rośnie i w 2023 r. może przekroczyć 300 miliardów juanów (40,8 mld euro), co stanowi wzrost o 30 proc. w stosunku do 2020 r. Ponadto w niektórych częściach Chin zauważalny staje się trend związany z konsumpcją kawy w porach nocnych. Na przykład w Makau młodzi ludzie wybierają się na wieczorną kawę po pracy, a trend ten znany jest jako „yefe”, co oznacza „nocną kawę”.
“Pengke yangsheng”
Wśród młodych Chińczyków popularne stało się stosowanie sztuczek zdrowotnych, aby zrównoważyć niezdrowy styl życia – na przykład picie herbaty z jagód goji po maratonie serialowym. Ten nowy styl życia, nazwany „pengke yangsheng”, wywodzi się z tradycyjnej medycyny chińskiej. Z badań wynika, że spośród wszystkich grup wiekowych pokolenie Z jest najbardziej zatroskane o swój stan zdrowia. W związku z tym należy się spodziewać zwiększonego popytu na produkty zdrowotne w tej grupie wiekowej.
Źródło: ZBH Szanghaj
- Wszystko
- Aktualności (15)
- Kalendarz (27)
-
Wydarzenie
Jak skutecznie przygotować się do udziału w targach w Chinach – ochrona IPR
Ochrona znaków towarowych i patentów w Chinach to bardzo istotny element skutecznego przygotowania e…
-
Artykuł
Możliwości handlowe Polska-Chiny
W bieżącym tygodniu Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Szanghaju zapr…
-
Wydarzenie
Stoisko PAIH na targach Pet Fair Asia 2023
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy z branży produktów dla zwierząt domowych d…
WydarzenieWprowadzenie polskich produktów mleczarskich na chiński rynek
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zaprasza na webinarium „Jak odnieść sukces? Wprowadzenie polskich…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.