Polsko-Niemieckie Śniadanie Biznesowe branży IT
27.01.2023
Przedstawiciele Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu uczestniczyli w Polsko-Niemieckim Śniadaniu Biznesowym branży IT, które odbyło 19 stycznia 2023 r. w Centrum Informacyjnym PAIH w Warszawie.
Dyskusję podczas spotkania miał przyjemność otworzyć Łukasz Chrabański, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH we Frankfurcie. Opowiedział o istotnych wyzwaniach branży IT w Niemczech, do których zaliczył braki kadrowe, przestarzałą infrastrukturę oraz ograniczenia instytucjonalno-prawne. Omawiał także sposoby, dzięki którym polskie firmy mogą przyciągnąć niemieckich klientów (np. poprzez udział w przetargach, budowanie relacji na miejscu, współpracę ze związkami czy dobrą znajomość języka niemieckiego) oraz wymieniał wydarzenia i inicjatywy związane z branżą IT w Niemczech.
O wyzwaniach, przed jakimi stoi branża IT w Niemczech, opowiadała także Agi Skrzymowska z AS Nearshore Consulting. W wystąpieniu poruszyła również temat modeli współpracy nearshorowej i opowiedziała o swoim doświadczeniu na rynku niemieckim. Do wyzwań zaliczyła natomiast kwestię przygotowania odpowiedniej strategii (np. poprzez dokonanie rozeznania rynku), właściwej komunikacji (język niemiecki i kultura biznesu) oraz organizacji (inna kultura organizacyjna w Niemczech).
Zarówno Łukasz Chrabański, jak i Agi Skrzymowska podkreślali, że w całych Niemczech brakuje łącznie ponad 137 tysięcy ekspertów z branży IT. Niemieckie firmy poszukują specjalistów wszystkimi możliwymi kanałami, a stanowiska w branży pozostają nieobsadzone średnio przez 7 miesięcy, co stwarza duże możliwości dla polskich przedsiębiorstw.
W drugiej części spotkania Florian Schnitzler, Head of Business Unit CEE NRW. Global Business omawiał specyfikę Nadrenii Północnej-Westfalii. Podczas wystąpienia podkreślał liczną obecność polskich firm w regionie (w Nadrenii Północnej-Westfalii jest ich ponad 360) oraz fakt, że Warszawa jest miastem partnerskim stolicy regionu – Düsseldorfu.
Ostatnie przemówienie podczas wydarzenia wygłosił dr Dominik Wagner z kancelarii TIGGES Rechtsanwälte, który opowiadał o aspektach formalno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech. Podkreślił szanse, jakie daje rynek niemiecki, oraz scharakteryzował trudności, które mogą napotkać polscy przedsiębiorcy. Do szans zaliczył m.in. ogromny rynek wewnętrzny (83 mln ludzi), stabilność i przewidywalność polityczną, zamożność społeczeństwa oraz fakt, że Niemcy stanowią trampolinę do innych rynków europejskich. Omawiając trudności, dr Wagner podkreślił, że rynek niemiecki należy do rynków wymagających, hermetycznych i bardzo ważna jest tu znajomość języka niemieckiego. Należy także wziąć pod uwagę, że Niemcy mają inną mentalność niż Polacy. Mecenas poruszył także kwestię ekspansji na rynek niemiecki, poradził, jaką formę biznesu wybrać oraz o czym pamiętać, prowadząc biznes w Niemczech. Wymienił trzy główne czynniki, o które powinni zadbać przedsiębiorcy przed rozpoczęciem ekspansji do Niemiec: odpowiednie przygotowanie, budżet i ludzie. Za najpopularniejszą formę prowadzenia biznesu uznano GmbH, czyli niemiecki odpowiednik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Taka forma prowadzenia biznesu posiada renomę rynkową i jest polecana firmom, które chcą wejść na rynek niemiecki. Kapitał zakładowy takiej spółki wynosi ok. 12,5 tys. EUR, a czas założenia – od 2 do 4 tygodni.
Wydarzenie zostało zakończone serią pytań i odpowiedzi.
Więcej o Niemczech przeczytasz w dziale Kierunki eksportu
- Wszystko
- Aktualności (54)
- Kalendarz (95)
- Centrum Wsparcia (55)
-
Wydarzenie
Tokyo Game Show 2024
Tokyo Game Show to jedno z największych na świecie wydarzeń branży gier, na którym firmy prezentują …
WydarzenieVivatech 2024
Vivatech to jedne z najważniejszych targów technologicznych w Europie. Wydarzenie skupia reprezentan…
-
Artykuł
Spadek wartości inwestycji w sztuczną inteligencję
Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego w 2022 roku spadła wartość inwestycji w sztuczną int…
ArtykułDopisz się do katalogu promującego polską branżę IT/ICT
Jeśli działacie w branży IT/ICT, a Wasza firma zarejestrowana jest w Polsce, możecie bezpłatnie zami…
-
Wydarzenie
Panama: brama do ekspansji na rynki Ameryki Centralnej
Panama to najlepiej skomunikowany kraj w Ameryce Łacińskiej, pełniący rolę hubu transportowego dla g…
WydarzenieStoisko PAIH na MGB Smart City Summit
Polska Agencja Inwestycji i Handlu zaprasza polskie firmy do udziału w Stoisku Narodowym PAIH, organ…
-
Oferta wsparcia
InterSilesia – modelowanie działalności eksportowej MŚP
Projekt realizowany z Funduszem Górnośląskim S.A. jako partnerem projektu jest współfinansowany ze …
Oferta wsparciaCykliczne spotkania z ekspertami rynków zagranicznych
Bezpłatne spotkania prowadzone przez ekspertów pracujących w instytucjach lub firmach wspierających …
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.