30.12.2024
Polskie pierniki – smak tradycji, który podbija świat
Pierniki to coś więcej niż tylko słodki wypiek – to symbol polskiej gościnności i tradycji, który zachwyca smakiem i historią. Dzięki eksportowi, polskie pierniki, zwłaszcza te z Torunia, stały się ambasadorami naszej kultury kulinarnej na międzynarodowej scenie.

Uznanie na światowych rynkach zdobyły dzięki unikalnym recepturom, wysokiej jakości składnikom i staranności wytwarzania.
Dynamiczny wzrost eksportu polskich pierników w latach 2019-2022
W 2022 roku Polska wyeksportowała 14,2 tys. ton pierników, o łącznej wartości blisko 44 mln EUR. Pierniki te stanowiły około 1,8 proc. wartości polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
W porównaniu z 2021 rokiem odnotowano wzrost eksportu o ponad 8 proc. w ujęciu ilościowym oraz 24,5 proc. w wartościowym. Jeszcze bardziej imponujące są dane dotyczące lat 2019 – 2022, w tym okresie wolumen sprzedaży pierników za granicę zwiększył się o 31 proc., a ich wartość wzrosła aż o 55 proc.
Te wyniki pokazały, że stały się one naszym kolejnym hitem eksportowym. W roku 2022 Polska była 3. największym eksporterem pierników z dodatkiem imbiru i podobnych, po Kanadzie i Niemczech.
Spadek eksportu w 2023 roku
Eksport polskich pierników w 2023 roku był słabszy w porównaniu do lat poprzednich i osiągnął wartość 39,83 mln EUR.
Do czynników, które miały wpływ na spadek eksportu można zaliczyć:
- wzrost kosztów produkcji (wzrost cen surowców, energii oraz transportu),
- kryzys ekonomiczny (w wielu krajach na świecie, ale przede wszystkim wśród największych odbiorców w Unii Europejskiej),
- sytuacja polityczna (konflikty geopolityczne, takie jak wojna na Ukrainie).
Mimo spadku wartości eksportu, polskie pierniki dotarły w 2023 roku do 50 krajów na świecie. Największymi rynkami ich zbytu były Niemcy (57,2 proc. eksportu), następnie Rosja, Rumunia, Czechy, Węgry, Słowacja, Bułgaria i Wielkiej Brytania.
Eksport pierników od stycznia do października 2024 roku
W ciągu dziesięciu miesięcy br. wielkość eksportu polskich pierników osiągnęła wartość 36,33 mln EUR.
Mimo mniejszych zamówień u naszego zachodniego sąsiada, Niemcy nadal są największym odbiorcą tych słodyczy. W br. zaimportowali pierników o wartości 15,04 mln EUR. Wzrosła natomiast sprzedaż do Czech (z 2,53 mln EUR w całym 2023 roku do 3,6 mln EUR w ciągu dziesięciu miesięcy br.), Rumunii, Węgier, Słowacji, Bułgarii i USA. Spadek notowany jest na kierunku Rosja i Wielka Brytania.
Sezonowy wzrost sprzedaży pierników w okresie przedświątecznym
Sprzedaż pierników rośnie w okresie przedświątecznym, głównie dzięki ich sezonowości i tradycji związanej z przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia. Choć pierniki dostępne są przez cały rok, to właśnie w grudniu cieszą się największym zainteresowaniem.
W analogicznym okresie słabszego 2023 roku, w pierwszych dziesięciu miesiącach wartość eksportu wyniosła 30,6 mln EUR, a rok zakończył się wynikiem o ponad 29 proc. wyższym. Biorąc zatem pod uwagę zbliżający się koniec roku i ostatnie jego dwa miesiące, kiedy sprzedaż tych słodkości osiąga szczyt, a popyt napędzają zarówno tradycje, jak i liczne promocje oraz zwyczaje obdarowywania się piernikami w czasie Świąt, można przypuszczać, że rok 2024 będzie kolejnym tej branży. Jeśli dynamika wzrostu w listopadzie i grudniu osiągnęłaby podobną kulminacje jak w roku poprzednim, mogłoby to zwiastować nowy rekord w eksporcie piernika znad Wisły.

Źródło:
- Główny Urząd Statystyczny (GUS)
- Opracowanie własne PAIH na podstawie danych GUS
- Wszystko
- Aktualności (786)
- Wiedza (350)
- Kalendarz (1383)
- Centrum Wsparcia (324)
-
Wydarzenie
Central Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska promocyjnego na Central Asia Beauty Expo, największych targa…
WydarzenieConstruma 2025
PAIH zaprasza polskie firmy z branży budowlanej do współtworzenia stoiska promocyjnego na targach Co…
-
Artykuł
GUS: Obroty handlu zagranicznego (styczeń-grudzień 2024)
Dodatnie saldo ukształtowało się na poziomie 3,0 mld PLN
ArtykułBariery regulacyjne a konkurencyjność polskich firm
Globalne wyzwania determinują wprowadzenie reform wspierających konkurencyjność polskich firm
-
Artykuł
Układy handlowe Unii Europejskiej z państwami Azji i Pacyfiku
Umowy nie ograniczają się do obniżania ceł i barier pozacelnych w handlu towarami i usługami
PodcastAustriacka precyzja i polska jakość – jak budować trwałe partnerstwa
W 10. odcinku o znaczeniu punktualności i profesjonalizmu oraz budowaniu zaufania we współpracy
-
Wydarzenie
Central Asia Beauty Expo 2025
PAIH zaprasza do współtworzenia stoiska promocyjnego na Central Asia Beauty Expo, największych targa…
WydarzenieConstruma 2025
PAIH zaprasza polskie firmy z branży budowlanej do współtworzenia stoiska promocyjnego na targach Co…
-
Oferta wsparcia
Polskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
ArtykułPromocja marki innowacyjnych MŚP
Od 23 lipca 2024 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP (EXPO 2025 Japonia)”.
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.