Eksport | Import | Inwestycje

Trade.gov.pl

Strona główna > Aktualności > Polskie firmy najwięcej inwestują w Czechach
Artykuł

Polskie firmy najwięcej inwestują w Czechach

Ponad połowa polskich inwestycji zagranicznych skoncentrowana jest w Europie Środkowej i Wschodniej. Najwięcej inwestujemy w Czechach – wynika z raportu „Polski biznes za granicą. Jak polskie firmy prowadzą ekspansję w Europie Środkowej i Wschodniej”, przygotowanego przez ośrodek analityczny SpotData, którego partnerem jest UNIQA.

W pierwszej połowie 2022 roku inwestycje polskich firm były o 50 proc. wyższe w porównaniu do średniej z poprzednich lat. Wynika to przede wszystkim ze spotęgowania inwestycji w Europie Środkowej i Wschodniej, które są o 100 proc. wyższe niż średnio w dekadzie do 2020 roku.

Gdzie inwestują polskie firmy?

Najwięcej polskie firmy inwestują w Czechach – wartość zainwestowanego tam kapitału z Polski wynosi 2,6 mld euro.

Polskie inwestycje zagraniczne

Kraj
Wartość zainwestowanego kapitału (mld euro)
Czechy
2,6
Niemcy
1,7
Kanada
1,3
Wielka Brytania
1,1
Węgry
1,0
Litwa
0,9
Rumunia
0,8
Norwegia
0,8
Słowacja
0,6
Chile
0,5
źródło: SpotData, Uniqua, na podstawie danych NBP

Najatrakcyjniejsze regiony inwestycyjne

Czechy i Rumunia są najbardziej atrakcyjnymi do inwestowania krajami pod względem wielkości rynku. Pod względem poziomu rozwoju – Słowenia, Estonia i Czechy. A pod względem kapitału ludzkiego – Łotwa, Litwa i Rumunia. Niemniej jednak w ostatnich latach rośnie atrakcyjność krajów bałkańskich, zwłaszcza Chorwacji i Serbii.

Przetwórstwo i handel – największe sektory inwestycyjne

Największymi sektorami zaangażowanymi w ekspansję w regionie są przetwórstwo i handel. W ostatnich latach także wiele było firm średniej wielkości, które próbowały swoich sił w ekspansji zagranicznej, zwłaszcza w sektorze technologicznym.

Członek zarządu ds. klienta korporacyjnego i mieszkalnictwa UNIQA Adam Łoziak uważa, że perspektywy na kolejne lata wydają się pozytywne, nawet mimo spowolnienia wywołanego konfliktem w Ukrainie.

Rodzimi przedsiębiorcy wciąż będą poszukiwać nowych rynków do rozwoju swojej działalności

zapewnił.
  • Wszystko
  • Wiedza (12)
  • Kalendarz (12)
Wyszukiwanie zaawansowane

Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.